w Schoolvoorbeeld Europees jaar cultureel erfgoed In 2018 staat Europees erfgoed centraal met in september 'beladen erfgoed' als thema. Op Europees Nederlands niveau staat dit evenzo hoog op de agenda. Een onderdeel van het septemberprogramma is een excursie naar de Veluwse vlieg basis Deelen uit de Tweede Wereld oorlog. Heemschut organiseert op 28 september in het kader van de Heemschut-academie een kennisbij eenkomst in Lunteren rond de aan wijzing en toekomst van de Muur van Mussert. Betwist in Nederland einde het meest iconische, gave en origi nele grachtenpand en aan de andere kant de bunker van Adolf Hitler. Beiden histo risch, beiden 'bruikbaar als erfgoed', de laatste, echter, op een lastige manier in te passen in de maatschappij. Voordat het Nederlandse veld wat betreft betwist erfgoed wordt aangesneden, moet men eerst kennismaken met een school voorbeeld uit Berlijn, het Holocaustmonu ment Denkmal für die ermordeten Juden Europas. James E. Young sprak over zijn deelname aan de jury die het beste ont werp voor dit monument mocht kiezen. Young noemde de presentatie Germany's Holocaust memorial problem - and mine. Hij begint, gevraagd door de Duitsers begin jaren negentig, met het advies dat hij hen gaf om misschien niet een monument te voltooien, maar om als monument een vrij wel eeuwig voortdurende ontwerpcompeti- tie te houden. Hoe ga je namelijk om met de eerste poging van een land ter wereld om te herinneren hoe dat land zich onmetelijk Opgave voor de kennisbijeenkomst kan via: www.heemschut.nl of 020 62 25 292 (ma/di/do) onder vermel ding van naam, emailadres en tele foonnummer. i OR i l Testrit van de Gouden Koets. Misschien de enige keer dat deze oncontroversieel was. heeft misdragen? Youngs antwoord: maak de intentie tot het behoud van de herinne ring de helende factor, terwijl het volk met deze intentie de breuk op de eerste plaats heeft veroorzaakt. Young filosofeert verder over de functie die monumenten innemen in onze samenleving als big stones telling us what to think. De performativiteit van iets monumentaal ach ten, geeft het belang mee en maakt dat het ons tot denken aanzet over de rol die het voor ons kan spelen. Dit impliceert direct het belangrijkste punt bij betwist erfgoed, namelijk dat het nooit de ruimte, het object, of de herinnering zelf is die/dat betwist, maar het de mensen zelf zijn die ermee aan de haal gaan. Nimmer hoef je op te letten voor een standbeeld of Sinterklaasfeest om je te kwetsen, maar het zijn juist de men sen die er betekenis aan geven waarvoor gewaakt moet worden. Iets monumentaals is zodoende een fingerprint of society. Het is eenvoudig om terug te grijpen op voorbeelden uit de Tweede Wereldoorlog, omdat ze simpelweg dichtbij Hitlers bunker staan (of andersom). Toch heeft Nederland meer om elkaar over in de haren te vliegen, zoals haar koloniale verleden of religieuze verschillen. Erfgoed is niets minder dan het polemische gebruik van het verleden en betwist erfgoed is dit op het scherpst van de snede. In Nederland zijn genoeg voorbeelden die kunnen doorgaan voor betwist erfgoed. Een van de vroegste periodes om uit te putten is de 17de eeuw toen de expansiedrift van de Verenigde Provinciën toenam. De restanten uit die eeuw blijven tekenend voor het hui dige Nederland. De forten en plantages die ondersteund werden door slavernij staan voor een groot gedeelte nog steeds over eind. De 'helden' die tegenwoordig een plek in de samenleving hebben (straatnamen, beelden, historische canons) werkten bin nen dit systeem. Een tweede belangrijke periode is de afge lopen eeuw. Twee wereldoorlogen raas den over het continent waarvan vooral de Tweede ook zijn beslag legde op het Neder landse reilen en zeilen. Nergens was het percentage joden dat vermoord werd zo hoog als in Nederland. De meningen zijn september 2018 HEEMSCHUT 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 7