Gevels Choorstraat gered Eerherstel voor kunstwerk LIMBURG ZUID-HOLLAND Monster - Het karakteristieke gevelbeeld van de Choorstraat in Monster, gemeente Westland, en een deel van de witte zijgevel aan de Dr. Van den Brinkstraat blijven behouden. Aanvankelijk leek het al jaren erop dat het leegstaande en verpauperde pand café Overheijde gesloopt zou worden en dat daarmee het beeldbepalende aanzicht van de Choorstraat zou verdwijnen. De Monumentencommissie van de gemeente Westland is akkoord gegaan met betrekking tot de plannen de gevels te behouden met achter liggende nieuwbouw. Dit is een enorme verbe tering ten opzichte van de huidige staat. Het historisch straatbeeld blijft hiermee in tact en wordt er zelfs door versterkt. De omgevingsver gunning voor sloop en nieuwbouw is inmiddels verleend. Heemschut Zuid-Holland heeft het gemeentebestuur van Westland gecomplimen teerd met deze ontwikkeling. Marc Scheidius TILBURG EN WMK Venlo - Venlo was vanaf het eind van de 19de eeuw het toneel van sterke veranderingen. Dat is tastbaar in de geschiedenis van de kerk en de ermee verbonden begraafplaats. Dank zij de gezamenlijke inspanning van tal van Nederlandse Antoniusbroederschappen en het Nederlandse episcopaat werd eind 19de eeuw in Blerick de neogotische bedevaartkerk der Gelofte van de H. Antonius van Padua gebouwd. Vanuit heel Nederland werden bedevaarten naar Blerick georganiseerd. Echter al kort na de bouw verminderde het animo daarvoor. Een volledig einde aan de bedevaartpraktijk kwam toen november 1944 de kerk, bij het terugtrek ken van de Duitsers, geheel werd vernield. Bij de wederopbouw in 1960 koos men voor een andere dan de gebruikelijke oost-west ori- entatie van de kerk. Daartoe werd een deel van het oude kerkhof benut voor de nieuwbouw. De nieuwe kerk staat om die reden op een betonnen plaat, die op pijlers een meter boven de grond is gebracht om de graven in stand te kunnen hou den. In 1958 was het kerkhof al buiten gebruik gesteld, toen een geheel nieuwe gemeentelijke begraafplaats in de Blerickse Bergen in gebruik werd genomen. Geheel in de geest van die tijd werd een sterke uniformiteit van de graven door gevoerd: in de dood is iedereen gelijk. Enkele van de grafvelden met de originele kruisen verkeren nog in goede staat. Mede dankzij de inzet van Heemschut Limburg is het de bedoe ling om de monumentale toegangspartij nu een beschermende status te geven. Zo blijven de aanzienlijke veranderingen in de rooms-katho- lieke cultus en in de begraafcultuur opvallend zichtbaar in deze kerk en begraafplaats. Hans Vermeer Tilburg - Het NS-station van Tilburg (1965) wordt door velen gezien als een hoog tepunt van naoorlogse architectuur. Het is gebouwd naar ontwerp van de bekende spoorwegarchitect Koen van der Gaast. In de door Van der Gaast gebouwde stations is altijd veel ruimte voor wandkunst. Bij de entree van NS-station Tilburg is vanaf het begin een groot glasmozaïek van de Bredase kunstenaar Piet Buys aanwezig. Dit expressieve werk toont komende en gaande reizigers. In de afgelopen decennia is het kunstwerk in verval geraakt. Het werd niet goed onderhouden en er werden kaartautomaten en informatieborden op de mozaïeken aangebracht. Enkele jaren geleden is besloten tot een grote verbouwing van het station. Vanaf dat moment heeft de Werkgroep Monumentale Kunst zich ingespannen voor eerherstel voor het kunstwerk. Uiteindelijk is het gelukt om met de NS goede afspraken te maken over restauratie. Het werk is uitgevoerd door Raymund Bervoets en Constant van der Heijden uit Breda. Uniek is dat men bij de restauratie gebruik heeft kunnen maken van het oorspronkelijke glas van Piet Buys. Via de familie van de kunstenaar is een grote partij oorspronkelijk werkmateriaal bemachtigd. De WMK hoopt dat toekom stige reizigers weer optimaal zullen genieten van dit bijzondere erfgoed. Gerard van den Berg en Norman Vervat september 2018 HEEMSCHUT

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 18