Aardappeleters Uitzicht op akkerland Het huis is van buiten vrijwel onaangetast, maar na een ingrijpende interne verbou wing komt het niet meer in aanmerking voor de status van rijksmonument. Toch is er genoeg te zien. Blaauboer: 'Vincent, de ingenieur bedoel ik, had veel Van Goghs in huis. Hier, aan een wand van de woonka mer, hingen de Aardappeleters en aan de andere wanden de Boomgaarden en de Zonnebloemen. Het Korenveld met de leeu werik hing in de eetkamer naast een inmid dels verdwenen schuifdeur en in een hoek hing het Zelfportret met gele hoed. Op het toilet hingen drie Van Goghs boven elkaar.' Op de vraag of hij nog een van die schilde rijen aan de wand heeft hangen, glimlacht Blaauboer alleen maar vriendelijk. Hij ver telt het verhaal van een blikseminslag die in 1941 tot brand leidde. De hele buurt hielp mee bij het reddingswerk: 'Tot en met de schilderijen die op zolder stonden opgesla gen. De buurtbewoners die hadden gehol pen, kregen later een tekening van de schil der Voerman.' Blaauboer vertelt ook over de tuin: 'Volgens een beschrijving uit de jaren zeventig van de vorige eeuw stond die oorspronkelijk vol bomen, maar toen die uitgroeiden werden er veel van gekapt. Oude foto's laten zien dat je uitzicht had op een akker, waar boe ren aan het werk waren. Het agrarische karakter van Laren, waarvoor veel schilders hierheen trokken, is nu compleet verdwe nen. Laren is een forenzendorp geworden. En mijn huis en de tuin? Die hebben geen beschermde status. Ik zorg er goed voor, maar wat een volgende bewoner ermee gaat doen weet ik niet. Laten we er het beste maar van hopen.' Als je bij Blaauboer de voordeur uitgaat, kijk je aan tegen een moderne woning die overigens wel in oude stijl is gebouwd. Hier stond tot voor kort het door de schilder Fer dinand Hart Nibbrig ontworpen huis waar de schilderes Wally Moes, onder andere bekend van haar Larense Dorpsvertellingen, korte tijd woonde. Dat huisje is gesloopt en vervangen door de oud ogende nieuwbouw. In de tuin zijn bomen gekapt om plaats te maken voor een tweede woning. Het is een voorbeeld van de manier waarop het Rozen laantje verandert. Op andere plekken blijft de historie voel baar. Je loopt langs stijlvolle landhuizen, ontworpen door bekende architecten en met illustere bewoners. Op nummer 13 woonde de familie van het Kamerlid freule Wttewaall van Stoetwegen. Nummer 14, gebouwd door de architect Ru Mauve voor de Bergense schilder Gerard Veldheer, is een gemeentelijk monument en heeft nog een originele Larense schildershut en een ijskelder in de tuin. Ook nummer 16 is een gemeentemonument. Het oorspron kelijke interieur is vrijwel ongeschonden bewaard en dat is waarschijnlijk uniek in Laren. Hier woonde ooit het socialisti sche kamerlid Mendels. Op nummer 18 woonde Henriëtte van der Mey, de eerste vrouwelijke journalist in Nederland, en op de hoek Rozenlaantje-Hein Duvel liet de schilder Frans Langeveld een villa bou wen. Het zijn maar een paar namen en een paar gebouwen. Ellard Blaauboer zei het nog bij de voordeur van zijn Van Gogh- huis: 'Misschien moet de gemeente Laren het Rozenlaantje en het gebied eromheen de status van beschermd dorpsgezicht geven. Het is er waardevol genoeg voor.' Een groene haag of een kaal hek? juni 2018 HEEMSCHUT 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 33