-L1*P. 51 F A> Skyline en Eyeline Bewierroken Hoogbouwvisie Dwarsprofiel van de stadsring. Schets van Nico Vink. de andere kant van de straat, de uitgaande richting dus, getoond. Dit geeft een verte kend beeld. Als je over de Utrechtseweg richting binnenstad rijdt of loopt, ontneemt The Spot juist voor een groot deel het vrije zicht op de toren. Dit heeft een vernietigend effect op de beleving van de historische bin nenstad', vinden Vink en de andere leden van het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite. Samen met Heemschut Utrecht proberen zij nu de wethouder en lokale politici wak ker te schudden. Het schetsje van Vink, hoe simpel ook, heeft effect gehad. 'Tijdens een rondetafelgesprek over hoogbouw liet ik mijn schets zien en de wethouder en aanwezige raadsleden waren zichtbaar verrast door de impact die het gebouw zal hebben op het eeuwenoude aangezicht van Amersfoort.' We vervolgen onze weg naar de binnenstad, want Vink wil mij laten zien dat The Spot niet alleen de historische zichtas aantast - de skyline van Amersfoort - maar ook de eyeline. In de Langestraat doet het Amers- foortse commissielid weer zijn tas open en haalt een andere tekening tevoorschijn. Nu met zicht vanuit het centrum de stad uit. 'Straks ziet het winkelend publiek de nieuwbouw ver boven de lage bebouwing van de Varkensmarkt uitsteken. Dit noem ik de eyeline. Het nieuwe gebouw wijkt in maat en schaal enorm af van de ruimte lijke historische identiteit van Amersfoort die bepaald wordt door de relatief lage bebouwing van twee tot drie lagen en de enorme Onze Lieve Vrouwetoren die overal bovenuit steekt. The Spot respecteert op geen enkele manier de belevenis van het erfgoedbeeld.' Tussen neus en lippen door vraagt Vink of ik weet waarom de toren maar 98 meter hoog is. 'De Bisschop van Utrecht wilde niet dat de Amersfoortse kerk toren hoger zou worden dan de Utrechtse Domtoren van 112 meter.' Waarvan akte. Tijdens een kopje koffie praten we door over Vinks Heemschut-activiteiten en zijn per soonlijke betrokkenheid bij erfgoedbehoud. Het begon allemaal in Maastricht waar hij als student aan de Academie van Bouw kunst een alternatief plan maakte voor de restauratie van het Heerlense Glaspaleis van architect Frits Peutz (1896-1974). Tij dens deze opdracht leerde hij nadenken over gebouwd erfgoed. 'Wat er is moet je bewieroken, niet weggooien. Als steden bouwkundige is het jouw taak om een architect goed te instrueren over de his torische context waarin de bouwmeester gaat werken. Niet opnieuw beginnen dus, maar verbeteren, altijd de bestaande stad verbeteren', luidt het devies van de ste denbouwkundige Vink. 'Ik vind het spijtig dat mijn vak is verworden tot planologische invuloefeningen over regelgeving en func ties. Het gaat nauwelijks over vormgeving, kwaliteit én identiteit. Voor een goede regie heb je kennis en continuïteit nodig, maar in de meeste steden worden ruimtelijke visies ontworpen door tijdelijke invliegers. Archi tecten worden niet meer goed geïnstrueerd en krijgen van de politiek de vrije hand.' Volgens Vink is dat precies wat er aan de hand is in Amersfoort. 'Heemschut en het Erfgoedplatform Flehite pleiten voor een gedegen hoogbouwvisie voor Amersfoort. Beide organisaties zijn niet tegen hoog bouw, maar wel op de verkeerde plek en in deze stad luistert dat nogal nauw.' Opnieuw haalt Vink een tekening tevoorschijn, nu een plattegrond van Amersfoort met daarop drie cirkels en een aantal radialen getekend. 'Dit is het ruimtelijk DNA van Amersfoort onder verdeeld in een aantal erfgoedbiotopen. Dit ruimtelijk DNA dient leidend te zijn voor de hoogbouwvisie. Zone 1 is de oude kern van de binnenstad, zone 2 is de tweede omwal ling met zijn 19de-eeuwse singels en de derde zone bestaat uit de latere woonwijken en werklocaties. De zones worden door sneden door de belangrijkste radiaalstraten die als spaken in een wiel de verschillende zones doorkruisen. 'In zone 1 en 2 moet je geen hoogbouw willen, hooguit middel- bouw op gepaste afstand van de histori sche bebouwing. In zone 3 en daarbuiten kan beperkt hoogbouw plaatsvinden, maar alleen met in achtneming van de historische juni 2018 HEEMSCHUT 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 29