HEEMSCHUT SI Geen brug over Bolwerken Kunstwerk metrostation behouden actief NOORD-HOLLAND Haarlem - Opnieuw stond het plan voor een Dolhuysbrug op de historische Bolwerken op de raadsagenda. De fietsbrug zou nodig zijn, omdat de bestaande bruggen het volgens prognoses sterk toenemend fietsverkeer van Haarlem-Noord naar de binnenstad en vice versa niet meer aan zouden kunnen. Heemschut Noord-Holland en haar lokale samenwerkingspartner de Historische Vereniging Haerlem maakten zich grote zorgen over de aantasting van de historische Bolwerken. Aan de noordzijde zou de beoogde fietsbrug gebouwd worden vlak langs het Dolhuys, het rijks monumentale dol- en pesthuis uit de 16de eeuw. Aan de andere kant van het water zou de brug landen in de van oorsprong 17de-eeuwse, maar gesloopte vestingwerken van Haarlem die door landschapsarchitect Zocher in de 19de eeuw werden omgevormd tot een stadspark: de huidige Bolwerken. Onze grote zorgen gaan meer specifiek over de aantasting van de (veelal rijksmonu mentale bebouwing en de landschappelijk hoogwaardige omgeving aan weerszijden van het water, bovendien met een ondergrond die archeologisch zeer waardevol is. Dit alles maakt het gebied een hoogwaardig monumentaal ensemble in het beschermde stadsgezicht. Heemschut heeft zich samen met zijn lokale partner en in afstemming met de (bewoners)actiegroep die ook tegen is, verzet tegen het onzalige plan voor de fietsbrug. Deze zou de fietser slechts één minuut tijdwinst opleveren en de gemeenschap 3,3 miljoen euro kosten. In ons verzet - waaronder inspreken bij de raadscommissie - hebben wij dan ook aangevoerd dat de gemeente juist voor dit kwetsbare gebied heeft verzaakt een gedegen (externe) cultuurhistorische afweging en waardestelling te maken. Mede door ons actieve verzet heeft de raad het plan voor een Dolhuysbrug opnieuw verworpen. Heemschut blijft waakzaam voor het geval dat het plan voor de derde keer wordt ingediend! Peter Koppen AMSTERDAM Van der Madeweg - Enkele jaren geleden is er veel discussie geweest over de toekomst van de kunst in de metrostations van de Oost- lijn. Aanvankelijk was het idee om de aanwe zige monumentale kunst te verwijderen om moderne stations te kunnen realiseren. Dit idee riep veel protest op vanuit bewonersor ganisaties en de erfgoedwereld. Heemschut Amsterdam heeft zich vanaf het begin ingezet voor het behoud van de metrokunst. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad besloten dat de kunst behouden en gerestaureerd moet worden. Anno 2017 is de renovatie van de metrostati ons in volle gang en zijn ook de eerste kunst werken gerestaureerd en/of herplaatst. Alleen één kunstwerk werd bewust niet opgeknapt. Het betreft de grillig gevormde plaatwerken die tegen de perronoverkappingen van het bovengrondse station Van der Madeweg zijn geplaatst. Het werk is van de hand van beeld houwer Cornelius Rogge. Het kunstwerk is gedemonteerd en opgeslagen. Tijdens het werk aan het metrostation werd ontdekt dat er in de jaren tachtig giftige verf (Chroom-6) is gebruikt om het werk geel te kleuren. Herplaatsing in de huidige toestand kan niet. De gemeente vond opknappen te duur en wilde het kunstwerk aan de kunstenaar teruggeven. De commissie kon zich niet vinden in de argumentatie van de gemeente en trok vorig jaar met succes aan de bel bij de gemeenteraad. Recent is besloten om het kunstwerk toch op te knappen. Norman Vervat juni 2018 I HEEMSCHUT 17

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 17