Geen waterkering meer Bedreiging historische skyline HB De Knardijk. FLEVOLAND De Knardijk is een markant landschappelijke element in Flevoland en het belichaamt bijzon dere Nederlandse en Flevolandse historie. De status van de Knardijk als regionale waterkering is onlangs vervallen. Daarmee ontstaat een discussie over de gebruiksfunctie. In mei orga niseerde Heemschut Flevoland een symposium en een excursie om het bijzondere historische en landschappelijke karakter te benadrukken. De dijk is vlak na de Tweede Wereldoorlog met Marshall-hulp aangelegd en vormde daarmee het begin van de polder Oostelijk Flevoland. De dijk was ook de eerste en enige toegangsweg naar Lelystad Haven. De waterkering en het nieuwe Lelystad werden in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een topattractie voor toeristen met als gevolg files op de dijk. Daarna fungeert de Knardijk als waterkering, omdat de aangrenzende toekomstige polder Zuidelijk Fle voland nog water was. In geologische zin mar keert de dijk in de diepe ondergrond het land schap dat is ontstaan tijdens en na de ijstijden. Waar de huidige Knardijk ligt, ligt de scheiding tussen twee begraven landschappen, de een gevormd door de rivieren Vecht en IJssel, de andere door de rivier de Eem. In de tijd van de Zuiderzee is de locatie van de dijk onder deel van een bijzonder onderwaterlandschap. De Zuiderzeevissers kenden de omgeving goed. De aanwezige ondiepte noemden ze de Knar. In de levenscyclus van de Zuiderzeeharing en de Zuiderzeegarnaal was de Knar erg belangrijk. Foto: Ben te Raa Als in de 20ste eeuw de vissers zijn verdwenen, komt een landschap boven water met scheeps wrakken uit de Zuiderzeeperiode en resten van vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Op het drooggelegde nieuwe land krijgen boer derijen een plaats en worden bossen voor natuur en recreatie aangelegd. De eerste natuurbouw van Nederland vindt langs de Knar dijk plaats met de aanleg van natuurgebied Harderbroek, een proces dat zich zal herhalen met de aanleg van de Oostvaardersplassen aan de andere kant van de Knardijk. De auto's zijn inmiddels verdwenen van de dijk. Fietsers en wandelaars kunnen nu hoog boven Flevoland genieten van het uitzicht, het landschap en de historie. En dat moet zo blijven. Ben te Raa UTRECHT Amersfoort - Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden de noodklok over de bedreiging van het aanzicht van historisch Amers foort. Het op de hoek van de Utrechtseweg en Stadsring geplande bouwwerk 'The Spot' heeft volgens beide erfgoedverenigingen qua omvang en hoogte een vernietigend effect op de beleving van de historische binnenstad met als hoogste landmark de Onze Lieve Vrouwentoren. Daarnaast sluiten hoogte en schaal van de 45 meter hoge 'The Spot' op geen enkele wijze aan bij de oude stadsvilla's die verwijzen naar de gedempte Singel. Heemschut en Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite hebben het College van B&W en de Gemeente raad gevraagd om een hoogbouwvisie voor Amersfoort als geheel en in het bijzonder voor het gebied rondom de historische stadskern. Na een door de gemeente geïnitieerd rondetafelgesprek waarbij ook de erfgoedverenigingen aanwezig waren, heeft de gemeenteraad besloten een visie en toetsingska der op te stellen. Nico Vink 16 HEEMSCHUT juni 2018

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 16