Stichting Vol ingespannen bij een huwelijk in 1988. tuigmuseum Nienoord in Leek dat al jaren een kwijnend bestaan leidt. 'Daar staat het grootste deel van de toegankelijke collectie in Nederland. Maar de toestand van de rij tuigen is over het algemeen slecht en geld voor het opknappen is er niet', aldus Conijn. Onder andere de rijtuigencollectie van land goed De Haar staat in dat museum in Leek, en Conijn pleit ervoor om het terug te bren gen naar Haarzuilens (Utrecht). 'Toon, voor zover mogelijk, de rijtuigen op de plekken waar ze vandaan komen. De rijtuigen van De Haar horen daar. Bij De Haar vertellen ze het verhaal over het leven op het kasteel.' Enkele jaren geleden richtte Nicolaas Conijn daarom de stichting Hippomobiel Erfgoed op. De stichting initieert, begeleid en zoekt fondsen voor restauratie van rijtuigentuigen en livreien. Want niet alleen de rijtuigen ver dwijnen, ook de kennis om ze te restaure ren. 'Er is er nog één bedrijf in Nederland, restauratiecentrum Stolk in Balkbrug, die de kennis heeft om een rijtuig vakkundig conserverend te restaureren met behoud van laklagen en stoffering. Dat kost onge veer tussen de 75.000 en 300.000 euro per rijtuig. Als stichting proberen wij per geval het geld bij elkaar te halen.' De stichting Mobiele Collectie Nederland heeft daarnaast een inventarisatie, waar destelling en registratie van rijtuigen en arrensleden binnen de Mobiele Collectie Nederland samengesteld van de rijtuigen die er nog in Nederland te vinden zijn. Dat zijn er ongeveer duizend. Van die duizend zijn er ongeveer vijfhonderd publiekstoegan- kelijk, waarvan de collectie in het museum in Leek, met driehonderdvijftig rijtuigen en sledes, het grootst is. Circa zeventig zijn in handen van het Koninklijk Huis, die daar mee ook nog een behoorlijk bezit heeft. Onder andere op Het Loo. Van deze lijst behoren er 67 tot de A-cate gorie: de top van de rijtuigen in Nederland. Conijn pleit voor bescherming voor in ieder geval deze rijtuigen. Ze moeten worden beschermd op grond van artikel 3 van de Wet tot behoud van cultuurbezit, die nu onder de nieuwe Erfgoedwet valt. Op die lijst staan roerende zaken die van natio naal belang zijn. 'Geen enkel rijtuig is nu beschermd. Ook de Gouden en de Glazen Koets niet, terwijl we die toch elk jaar zien tijdens een belangrijke traditie in Neder land. Rijtuigen zijn meer bedreigd dan oude auto's, alhoewel auto's van vóór 1940 ook zeldzaam zijn omdat vele auto's in de oorlog zijn geconfisqueerd.' Nicolaas Conijn hoopt dat het hippomobiele erfgoed de komende jaren hoog op het prioriteitenlijstje van de overheid en belan genorganisaties komt te staan. Er staan nu teveel koetsen en karren weg te kwijnen in loodsen. Ook moet het rijtuig hoger in de gedachten staan bij herontwikkeling van musea. 'Ik ben nu bezig in Den Haag. Daar wordt de Amerikaanse Ambassade mogelijk het nieuwe Escher Museum, waarbij het stadspaleis aan het Lange Voorhout leeg komt te staan. Er is daar de wens om de koninklijke band met de stad te vertellen. Achter het paleis liggen de koetshuizen nog in goede staat. Ik zeg: betrek die meteen bij de inrichting van een nieuw museum. Zo kan je het prachtige verhaal van het Lange Voorhout vertellen waar vroeger de rijtuigen af en aan reden. Als je de koetshuizen, die nog een gaaf interieur hebben, er nu niet bij betrekt, dan is de kans groot dat ze voor goed worden aangetast', zo besluit Conijn. Nicolaas W. Conijn, conservator van kasteel Middachten. juni 2018 HEEMSCHUT 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 13