Zien en gezien worden Comfortabel reizen Geen belangstelling Bij een landgoed zoals Middachten hoort namelijk een stoet van rijtuigen: koetsen om te reizen en grote groepen van de trein te halen, maar ook karren voor het vervoer van allerlei zaken tot arrensleeën voor als het gesneeuwd heeft. Bij die rijtuigen horen natuurlijk weer paarden. Van rijpaarden tot tuigpaarden. Die paarden hebben vervol gens weer tuigage nodig dat zijn plek vindt in de tuigenkamer. 'En niet alleen bij land goederen zoals deze, ook in de stad. Neem eens een kijkje bij museum Van Loon in Amsterdam. Aan de achterkant zijn de stal len met rijtuigen gelukkig nog aanwezig. De familie Van Loon bleef vrij lang rijtuigen gebruiken om door Amsterdam te rijden. Bijna niemand weet ook dat de paden in het Vondelpark de breedte van twee elkaar pas serende rijtuigen hebben. Nu razen er fiet sers overheen, maar vroeger was het daar zien en gezien worden met rijtuigen.' En wie zien en gezien wil worden, moet zich onderscheiden. Daarom hebben families elk eigen kleuren rijtuigen. Conijn: 'Voor Middachten is dit het blauw, zilver en wit van de familie Bentinck. Blauw met verzil- verd beslag op tuigen en rijtuigen die nu nog op het landgoed te vinden zijn.' De geschiedenis van het rijtuig zoals wij dat kennen reikt terug tot de Gouden Eeuw. 'Op een afbeelding van Adriaan Paauw op weg naar de vredesonderhandelingen in Münster (1648) is een herkenbaar rijtuig te zien. Voor die tijd verplaatste men zich vooral te paard. De rijtuigen komen voort uit boerenkarren, toen de behoefte voor comfortabel reizen groter werd. Vanaf die tijd maken rijtuigen een behoorlijke ontwikkeling door. En dan met name de veringen. Die werden steeds geavanceer der om comfortabel reizen mogelijk te maken.' Het is natuurlijk de komst van de auto geweest die eind 19de eeuw voor een enorme ommezwaai in het reizen zorgde. 'Grofweg kan je zeggen dat rijtuigen tot in de Eerste Wereldoorlog in gebruik zijn geweest. Enkelen misschien nog in het interbellum, maar na de Tweede Wereld oorlog was het echt wel over. Zeker ook omdat de paarden waren gevorderd door de Duitsers.' Daar begint het schrijnende deel van onze rijtuiggeschiedenis. Ooit het vervoersmid del bij uitstek, tegenwoordig ernstig onder gewaardeerd. 'Na de oorlog lag de focus natuurlijk op hele andere zaken en rijtuigen zijn nu eenmaal behoorlijk grote voertuigen om ergens te hebben staan. Er was geen geld en geen aandacht. Bovendien heb je voor een rijtuig paarden nodig, in tegen stelling tot bijvoorbeeld auto's. Die laat je misschien nog wel makkelijk in een schuur staan om eens in de zoveel tijd in te rijden, maar met een rijtuig is dat toch een ander verhaal", zo legt Conijn uit. 'In de jaren '70 en '80 kende het rijtuigbe- houd nog een opleving door een golf aan romantici, waar ik onderdeel van ben, maar ook die worden ouder. De jeugd vindt het veel leuker om met snelle marathonwagens te raggen en daar zijn deze oude rijtuigen natuurlijk ongeschikt voor. Een rijtuig ver tegenwoordigt daarom ook geen waarde. Je kunt ze vrij goedkoop vinden en ze zijn moeilijk te verkopen.' Het gebrek aan belangstelling zorgt ook voor zorgen, onder meer over het Borg- Rij- Kasteel Middachten staat in het dorp De Steeg in Gelderland, niet ver van de rivier de IJssel.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 12