Van al het mobiele erfgoed zijn rijtuigen het zorgenkindje. Er is veel te weinig aandacht voor dit 'hippomobiel erfgoed', zo betoogt Nicolaas W. Conijn. De conservator van kasteel Middachten is met recht dé rijtuigenspecialist van Nederland. We treffen hem op het Gelderse kasteel met daaromheen het landgoed. Christian Pfeiffer Uniek ensemble Knokken voor waardering hippomobiel erfgoed De rijtuigen van Middachten, de trots van Conijn, zijn allemaal in topconditie. Het is in het koetshuis van Middachten waar Conijn (66) als een vis in het water is. Hier, tussen de meer dan twaalf rijtuigen die bij het landgoed en het kasteel horen, komt het enthousiasme voor dit bijzondere erfgoed tot leven. Rijtuigen vormen een onlosmakelijk onderdeel van het leven van vroeger. Maar hoeveel is daar nog van over? En nog belangrijker: hoe staat het ervoor? 'Slecht', zo steekt Conijn van wal. Hij windt er geen doekjes om: 'Waar schilderijen tegenwoordig kunst met een hoofdletter K zijn, zijn meubels, serviezen en zilver bestek kunst met een kleine letter k en zijn rijtui gen, tuigen en livreien helaas kunst met een minuscule letter k. Er is veel te weinig aan dacht voor.' Bij Conijn begon de liefde voor rijtuigen al vroeg. Vanaf zijn twaalfde werd hij gegrepen door een voorliefde voor paarden. Rijtuigen kwamen daar al snel bij. Die heten echter geen koetsen zoals in de volksmond zo vaak wordt gezegd. 'Koetsen zijn gesloten rijtuigen. Er zijn veel meer soorten rijtuigen. Zo kan een koets een rijtuig zijn, maar nooit andersom.' Via vrienden kwam Nicolaas Conijn begin jaren '80 op kasteel Middachten terecht. Middachten wordt als een van de weinige landgoederen nog bewoond. 'Daarmee is hier een uniek samenspel te vinden tus sen openstelling voor publiek en bewoning, naar het Engelse model. Niet zoals bij veel andere opengestelde kastelen, waar alle familie al van het landgoed is vertrokken. Dat maakt het hier dat de sfeer van een huis in bedrijf nog steeds aanwezig is.' De rijtuigencollectie is daar onderdeel van. 'Al was dat niet zo toen ik hier kwam. De rijtuigen waren in slechte staat verspreid over het landgoed, onder meer in schuren. Langzaamaan zijn we begonnen met het bij elkaar verzamelen van deze collectie. Ze staan nu allemaal weer keurig in het koets huis. Dat is bij veel landgoederen helaas wel anders: daar worden de koetshuizen vaak ingezet voor horeca of kantoren. Het is een makkelijke ruimte om op te offeren voor andere zaken. Doodzonde, want daarmee verlies je wel een deel van je verhaal.' juni 2018 HEEMSCHUT 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 11