Flinke ingrepen Eenzaam in het landschap en opgetrokken uit prefab elementen van gewapend beton, die zijn geproduceerd bij de NV Schokbeton in Kampen. Die zie je bijvoorbeeld ook in schuurtjes uit die tijd.' Andere torens, onder andere in Zeeuws- Vlaanderen, staan er minder goed bij, zegt Schrik: 'Gelukkig is de toren van Warfhui- zen nu weer bestand tegen weer en wind en eventueel vandalisme. Dat waren deze torens eigenlijk altijd al. De constructie was stevig en met vandalisme hielden we des tijds ook al rekening.' Namens Heemschut Groningen is Pier Bosch naar de feestelijke opening geko men. Heemschut, zegt hij, was niet direct betrokken bij de restauratie: 'Dat was in dit geval ook niet nodig.' Bosch is vooral blij met de restauratie, maar heeft ook kant tekeningen: 'Aan de onderkant van de toren zijn gladde betonplaten gebruikt. Die pas sen niet echt bij het ruwere beton dat je hogerop ziet. En er stonden hier bosjes, die als camouflage dienden. Ik hoop dat die weer terugkomen.' Een medewerker van het aannemersbe drijf licht toe hoe er gerestaureerd is: 'We hebben de toren verstevigd met een staal constructie, betonrot hersteld, de trappen vernieuwd, bouten en raatleggers vervan gen en nieuw prikkeldraad aangebracht om ongewenst bezoek buiten te houden.' Hij kijkt tevreden naar het resultaat: 'Bezoe kers kunnen nu weer veilig naar boven.' Financiële overwegingen zullen ook een rol hebben gespeeld bij de restauratie. Die kostte een kwart miljoen euro, maar daarna moesten het onderhoud en het beheer van de toren nog zeker gesteld worden. De stichting Het Groninger Landschap heeft die taken op zich genomen. Directeur Marco Glastra: 'Normaal doen we dat alleen bij rijksmonumenten en luchtwachttoren 701 is dat niet. Maar dit is natuurlijk wel een landmark, een kunstwerk en een belangrijk deel van ons militaire erfgoed. Daarom zijn we deze keer van die regel afgeweken.' De toren wordt opengesteld voor het publiek. Glastra: 'Maar alleen na afspraak en onder begeleiding. Een groep vrijwillige 'luchtwachters' met onder andere mensen uit de omgeving, gaat dat verzorgen. Voor- Aan het begin van de Koude Oorlog was de radarapparatuur nog niet in staat om laagvliegende vliegtuigen te detecteren. In Nederland wer den daarom 276 luchtwachtposten ingericht, waar leden van het Korps Luchtwachtdienst vijandelijke vlieg tuigen moesten spotten. De ene helft van die posten was geves tigd op bestaande gebouwen zoals fabrieken, de andere op 138 speciaal gebouwde luchtwachttorens. Veel van die torens zijn gesloopt, maar er resten er nog negentien. Enkele hebben de status van rijksmonument gekregen. Het zijn kunstwerken en militair erfgoed tegelijk. zieningen zoals horeca komen er niet. Wat ons betreft blijft de toren eenzaam in het Groningerland staan.' Al met al is Pier Bosch positief over de restauratie: 'De toren is typerend voor de Koude Oorlog en voor het landschap rond Warfhuizen. Op de banners en de folder van Heemschut Groningen hebben we de toren bij Winschoten afgebeeld en daarop krijgen we veel reacties. Kennelijk maken deze torens herinneringen en verhalen los.' En dan nu de hamvraag. Zijn er vanaf Lucht wachttoren 701 vliegtuigen van het War schau Pact gespot? Dat is niet het geval. Het enige Russische gevechtsvliegtuig dat van een luchtwachttoren is waargenomen, vloog boven Zuid-Limburg. De straaljager had een vliegshow in Frankrijk bezocht en was afgeweken van de snelste route naar huis om een kijkje te nemen boven Zuid Nederland. Russische verkeersvliegtuigen deden dat soms ook en het is niet uitge sloten dat die wel vanuit Warfhuizen zijn gespot. Meer over de openstelling van de toren op de site van Het Groninger Landschap: www.groningerlandschap.nl februari 2018 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 35