2017 betekende het einde van de praatpaal.
Medio dit jaar gingen ze met pensioen. De
praatpaal werd door de ANWB - van oudsher
een zusterorganisatie van de Bond Heem
schut - geïntroduceerd in 1955. Dat was op
de Afsluitdijk, waar woningen met telefoon
aansluiting om een hulpdienst in te roepen
ver weg waren. In 1960 werden er langs
Rijksweg A13 tussen Rotterdam en Den
Haag nog eens tien praatpalen geplaatst. In
1967 werd heel Nederland langs de snel
wegen van praatpalen voorzien. De eerste
exemplaren waren van Duitse makelij. In
1965 werd op de Zeelandbrug een nieuw
model geïntroduceerd, die als bijnaam 'de
kletskop' kreeg. Philips ontwikkelde in de
jaren '60, toen het Rijk besloot om een lan
delijk netwerk te financieren, een type met
oren waarin luidsprekers zitten. Dat model
werd in 1994 gemoderniseerd. Halverwege
de jaren '90 waren er jaarlijks nog ongeveer
300.000 meldingen, hoofdzakelijk van pech
onder weg. De komst van het mobieltje
heeft nut en noodzaak van de vaste praat
paal overbodig gemaakt.
Van de 3.300 palen zijn er inmiddels hon
derd verkocht aan liefhebbers. Die waren
binnen een dag uitverkocht. Voor de ove
rige bedacht het bedrijf Ecoleon in opdracht
van Rijkswaterstaat een concept, waarbij
de praatpalen een nieuw leven krijgen als
laadpaal voor elektrische auto's of als infor
matiezuil. Daarbij behouden ze
zoveel mogelijk hun oorspron
kelijke vorm. Ons snelwegland- 1
schap is hiermee definitief ver
anderd, maar wie weet waar we
die oude praatpalen straks niet
allemaal aantreffen....
Meer informatie:
https://www.wegenwiki.nl/Praatpaal.
december 2017 HEEMSCHUT 41
Oo
CU CN