2017 betekende het einde van de praatpaal. Medio dit jaar gingen ze met pensioen. De praatpaal werd door de ANWB - van oudsher een zusterorganisatie van de Bond Heem schut - geïntroduceerd in 1955. Dat was op de Afsluitdijk, waar woningen met telefoon aansluiting om een hulpdienst in te roepen ver weg waren. In 1960 werden er langs Rijksweg A13 tussen Rotterdam en Den Haag nog eens tien praatpalen geplaatst. In 1967 werd heel Nederland langs de snel wegen van praatpalen voorzien. De eerste exemplaren waren van Duitse makelij. In 1965 werd op de Zeelandbrug een nieuw model geïntroduceerd, die als bijnaam 'de kletskop' kreeg. Philips ontwikkelde in de jaren '60, toen het Rijk besloot om een lan delijk netwerk te financieren, een type met oren waarin luidsprekers zitten. Dat model werd in 1994 gemoderniseerd. Halverwege de jaren '90 waren er jaarlijks nog ongeveer 300.000 meldingen, hoofdzakelijk van pech onder weg. De komst van het mobieltje heeft nut en noodzaak van de vaste praat paal overbodig gemaakt. Van de 3.300 palen zijn er inmiddels hon derd verkocht aan liefhebbers. Die waren binnen een dag uitverkocht. Voor de ove rige bedacht het bedrijf Ecoleon in opdracht van Rijkswaterstaat een concept, waarbij de praatpalen een nieuw leven krijgen als laadpaal voor elektrische auto's of als infor matiezuil. Daarbij behouden ze zoveel mogelijk hun oorspron kelijke vorm. Ons snelwegland- 1 schap is hiermee definitief ver anderd, maar wie weet waar we die oude praatpalen straks niet allemaal aantreffen.... Meer informatie: https://www.wegenwiki.nl/Praatpaal. december 2017 HEEMSCHUT 41 Oo CU CN

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 41