Stralen en verzinken
Dwarsdoorsnede
Open Huis
maar ik wilde dat er dan eerst een restaura
tieplan zou worden opgesteld door gespecia
liseerde vakmensen.'
Inmiddels liep de aanwijzingsprocedure tot
gemeentelijk monument en dit bracht een en
ander op gang. Margriet: 'Vanwege die monu
mentenstatus heeft De Key ingezien dat het
nodig was om een doordacht restauratieplan
op te stellen.' Hierover voerde Margriet over
leg met onder andere de Rijksdienst voor het
Cultureel Erfgoed (RCE). Aan de hand van
deze gesprekken kwam zij in contact met het
staalrestauratiebedrijf Elferro uit Harlingen
dat een plan van aanpak opstelde. Op basis
hiervan werden aannemers uitgenodigd
waarbij de keuze viel op een bouwteamver-
band onder leiding van SAN Totaalonderhoud
uit Amsterdam. De vakmensen uit Friesland
en Amsterdam gingen niet over een nacht ijs:
alle draaiende onderdelen zijn er uitgehaald,
gestraald en van een speciale zinklaag voor
zien die verroesting tegengaat. Corrosie-
schade is hersteld en daar waar nodig zijn
profielen nagemaakt. De ramen zijn voorzien
(D
.Q
£3
<D
C
as
"a
o
co
E
O
CD
CD
"CD
CD
CD
CD
E
CD
E
ra
van speciaal isolerend enkel glas en de glas-
in-loodvensters zijn gerestaureerd. Deze
onderdelen kunnen er weer voor vele tiental
len jaren tegenaan.
Margriet: 'Het karakter van dit pand wordt
voor een belangrijk deel bepaald door de
stalen kozijnen, daarom is het zo belangrijk
hier zorgvuldig mee om te gaan. Ik ben heel
blij dat de woningbouwcorporatie dit heeft
ingezien en bereid was te investeren in de
toekomst van het pand. Zonder deze monu
mentenstatus was dit niet gebeurd.'
Margriet, die in het dagelijks leven onderzoe
ker is bij de RCE en universitair hoofddocent
aan de TU Delft, heeft zelf een kleurenon-
derzoek uitgevoerd. 'Midden jaren negentig
is het pand door De Key gerenoveerd en
dacht men dat de kozijnen dezelfde kleur
hadden als de oorspronkelijk roodbruine pri
mer. Maar uit mijn verfdwarsdoorsneden en
kleurvensters bleek dat de raam- en deur
partijen een zacht grijsgroene tint hadden.
Die kleur zie je veel op bruggen en andere
industriële bouwwerken uit die tijd.'
Ernstige aantasting door corrosie. Roest drukt
zijn weg naar boven door verflagen heen.
Deze verfdwarsdoorsnede van een buiten
deur toont als eerste (onderste) laag op het
staal een roodbruine menielaag die diende
ter bescherming van het staal. Hierop zitten
vier lichte grijsgroene verflagen. Dit zijn de
originele grond- en afwerklagen. Daarboven
zien we groenblauwe verflagen met een
knalgele verflaag uit de jaren 1960 en 1970.
De bovenste lagen zijn de roodbruine afwer
kingen die in de jaren 90 zijn aangebracht.
Margriet is zo enthousiast over het eindre
sultaat dat zij samen met de aannemers en
De Key een 'open huis' organiseert. Zij hoopt
hiermee buurtbewoners en gemeenteraads
leden te laten zien hoe groot de positieve uit
straling van monumenten kan zijn voor een
buurt. 'Het is een leerzaam proces geweest
waarin ik mij als bewoner en eigenaar af en
toe erg aan m'n lot voelde overgelaten. Het is
jammer dat MenA (de gemeentelijke dienst
Monumentenzorg) moeilijk een vuist kan
maken tegen grote partijen als woningbouw
corporaties. Met de monumentenstatus in
de hand beschik je als bewoner echter wel
over een drukmiddel om dergelijk grote vast
goedpartijen te bewegen écht te investeren
in zorgvuldige monumentenrestauraties.'
De Wodan Verf- en Lakfabriek is in opdracht van eigenaar Jacob Martens in 1941 gebouwd door
architect Lau Peters (1900-1969). Bijzonder aan de bouw van de fabriek in de Donker Curtius-
straat is het gebruik van betonvleugelpalen. De met eigen verven geschilderde stalen kozijnen
vormden het visitekaartje van de verffabriek. De voormalige Wodan Verffabriek is een van de
laatste overblijfselen van het industriële verleden van de zone langs de Kostverlorenvaart.
december 2017 HEEMSCHUT 39