Reconstructie schildering Leeszaal Kanaleneiland, 1983. algemene staat is goed. Sindsdien zijn de Werkgroep Monumentale Kunst van Heem schut en de Commissie Cultureel Erfgoed van de Vereniging Oud-Utrecht samen met de projectleider Kunst in de Open bare Ruimte, afdeling Culturele Zaken van gemeente Utrecht op zoek naar een nieuwe locatie. Daarbij geven we de voorkeur aan het gebied rond Hoog Catharijne, omdat het werk als reactie daarop is gemaakt. Maar ook de wijken Overvecht en Leidsche Rijn zijn de revue gepasseerd. Een complicerende factor is de hoekvorm; in overleg met Jeroen Bons is bepaald dat het werk ook 'plat' opgehangen mag wor den, zolang het maar compleet blijft en niet gedraaid wordt. Tegelijkertijd met de strijd voor het behoud van het gevelkunstwerk van het Vredenburg, werd geprobeerd de muurschildering van de voormalige leeszaal op Kanaleneiland terug te brengen. De Werkgroep Directe Voorzieningen van de gemeente, die zich bezighoudt met herstel van muurreclames en tegeltableaus en historische informatie borden in de stad plaatst, heeft in 2015-16 de mogelijkheden onderzocht. Ook dit was naar aanleiding van een publicatie op DUIC en schriftelijke vragen van GroenLinks. De bijzondere ronde vorm van de leeszaal is De Eyüp Sultan Moskee, 2015. weliswaar goed bewaard en beschermd als gemeentelijk monument, maar zonder de verdwenen gevelschildering is het gebouw feitelijk niet compleet. De familie Bons is voorstander van een reconstructie en deze lijkt haalbaar met behulp van kleurenfoto's, enkele bewaarde schetsjes en eventuele verfresten. Er zijn geen werktekeningen bewaard; volgens Jeroen Bons zette zijn vader uit de losse pols, met een schets in de hand, met houtskool de lijnen uit. Hij heeft als jon gen meegeholpen met de schildering: 'Wij hebben indertijd pigmentpoeders gebruikt, gebonden met Caparol, voor een kleurecht en weerbestendig resultaat. Bij reconstruc tie moeten we natuurlijk hetzelfde materiaal gebruiken. De exacte kleuren hervinden zal niet eenvoudig zijn. Ook gebruikte Jan een tamponnerende, 'wollige' schildertechniek om de vlakken levendig te houden. Ik zou wat moeten oefenen om dit weer onder de knie te krijgen.' De gesprekken met het moskeebestuur hebben helaas geen resultaat opgeleverd. Men voelt eventueel wel voor een kleurrijker aankleding, maar dan met eigen motieven en dat is natuurlijk niet de insteek van de Werkgroep Directe Voorzieningen. Momen teel kampt de Eyüp Sultan Moskee met ruimtegebrek. Omdat een uitbreiding van het gemeentelijke monument niet eenvou- dig zal zijn, wordt wellicht een nieuwe locatie gezocht. Voor de reconstructie geldt: nieuwe gebruiker, nieuwe kansen. Hopelijk zijn op Kanaleneiland over enkele jaren de kleuren van Jan Bons terug en hebben zijn emaille- platen een definitieve plek gevonden. Arjan den Boer is publicist over monumen ten, architectuur, spoorwegen en design. Demontage van de emailleplaten, 2016. december 2017 HEEMSCHUT 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 37