Openbare Leeszaal Kanaleneiland Dixons-winkel Vredenburg Vrolijk en kleurrijk Tussen de rechthoekige bouwblokken van Kanaleneiland, Utrechts eerste grootscha lige uitbreidingswijk, staat een opvallend rond gebouwtje met veel glas. Het is de Openbare Leeszaal of de wijkbibliotheek uit 1966 aan de Bernadottelaan. Architect Van Grunsven, eerder werkzaam op het architectenbureau van Gerrit Rietveld, wilde zoveel mogelijk contrast met de omliggende bebouwing. Een boekenmolen, zo noemde hij het ronde gebouwtje zelf. Een kleurrijke gevel beschildering droeg bij aan het contrast en gaf het geheel 'reliëf'. Hiervoor schakelde de architect Jan Bons in, die in 1952 al een 76 meter lange muur schildering had gemaakt aan het paviljoen van Gerrit Rietveld op de grote Nederland expositie in Mexico. De schildering op Kanaleneiland leek hier wel wat op, met z'n afwisseling van kleurvlakken en letters. In Mexico vormden de letters echter woorden, terwijl Bons aan de Bernadottelaan schijn baar willekeurige losse letters koos. Het zat Jan Bons niet mee bij de realisatie; zijn beschilderde ontwerpmaquette werd door de jeugd van Kanaleneiland gestolen. Het resultaat was er echter niet minder om. Architectuur en kunst vormden een prach tig, bijna onlosmakelijk geheel. De diago nale lijn van het trappenhuis liep door in het kunstwerk en een donkerblauw kleurvak benadrukte de verdiept liggende entree. Omdat de beschildering over de borstwering rondom het hele gebouw liep, was hij van alle kanten zichtbaar. In 1986, nog ten tijde van de bibliotheek, is de muurschildering verdwenen; het gebouw werd geheel crème geschilderd. Vond men het kunstwerk niet mooi meer of was het onderhoud te duur? De gerenommeerde ont werper leek vergeten; toen het pand in 1988 als gemeentelijk monument werd voorge dragen memoreerde men wel de verdwenen muurschildering, maar niet de kunstenaar. Dat het gebouw al binnen 25 jaar een monu mentenstatus kreeg was bijzonder, maar kwam helaas te laat voor de muurschildering. Begin jaren negentig verhuisde de bibliotheek en werd de oude leeszaal een Turkse moskee. Een decennium later werkten Van Grunsven en Bons opnieuw samen. In 1975 begon foto- en elektronicaketen Dixons een win kel in Utrecht. Niet in het net geopende Hoog Catharijne, maar op een strategische plek tegenover de ingang aan het Vreden- burg. Dat pand was in 1915 gebouwd en had als café en hotel gediend, laatstelijk als Chinees-Indisch restaurant. Het was een hoekpand geworden door de verbreding van het Achter Clarenburg, de grens tussen de nieuwe stationswijk en de oude binnenstad. Door de sloop van het buurpand was een blinde muur ontstaan en daarom kreeg Jan van Grunsven de taak het pand een nieuw uiterlijk te geven, samen met Jan Bons. Uit schetsen in Bons' archief blijkt dat meerdere opties voor gevelbekleding zijn overwogen: een muurschildering, sgrafitto, kiezelpleister en een gemetseld reliëf van verschillende bakstenen. In deze eerste ideeën werd behalve de blinde zijgevel ook al de voorgevel meegenomen, maar nog met behoud van de ramen die uiteindelijk aan het zicht werden onttrokken. Het duo koos namelijk voor gedecoreerde emaille- platen op een raamwerk, vanaf de eerste verdieping tot aan de dakrand. De oude gevel bleef er gewoon achter zitten en het pannendak stak er bovenuit. Op de ver diepingen was geen daglicht nodig, omdat daar magazijnen kwamen. De begane grond kreeg iets naar achter liggende glazen eta- lagewanden. Bij het bouwplan hoorde ook het nieuwe achterhuis, dat Van Grunsven een onopvallend uiterlijk gaf. Het omhulsel was een gewaagd ontwerp dat het pand totaal van karakter zou veranderen. Toch ging de gemeentelijke Schoonheids commissie na enkele kleine aanpassingen in augustus 1976 akkoord. 'De blikvanger van Dixons op de hoek van Vredenburg en Achter Clarenburg in Utrecht is bijna klaar,' schreef het Utrechts Nieuwsblad begin november 1977 onder de kop 'Pand in panelen ver pakt'. Het ontwerp van Bons doet denken aan de kunst van COBRA uit de jaren vijftig. Dat zal komen door de felle kleuren, de ogenschijn lijk kinderlijke stijl en de fantasiewezens die je er eventueel in kunt zien; dromerige meng vormen van mensen, dieren en planten. Er zijn ook overeenkomsten met de psychede- december 2017 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 35