Beslotenheid terugbrengen Verliefd op een monument Autovrij Land van Cuijk Na deze inleidende informatie ga ik samen met bouwhistoricus Frank Haans en monu mentenambtenaar Fra Jurgens op stap. Betere gidsen kun je je niet wensen! Ze laten me meer zien dan de Rogstraat alleen. 'We staan nu in de gracht', zegt Haans als we een straat oversteken waarin de contou ren van de vroegere vesting met een andere kleur stenen zijn aangegeven. Hij heeft al 26 jaar een eigen monumentenadviesbureau in Nijmegen en heeft Grave mee gevormd. Jurgens vindt dat het beschermde stadsge zicht en het overige deel van de stad binnen de ommuring teveel met de ruggen naar elkaar staan. In dat stadsdeel zijn complete straten afgebroken en opnieuw opgebouwd. Dat is niet altijd met evenveel gevoel voor de bestaande bebouwing gedaan. De Brits/ Zweedse architect Ralph Erskine en de Noord-Brabantse architect Jan de Jong valt niets te verwijten. Maar het vijf jaar gele den gebouwde Hart van Grave is eigenlijk te hoog en te groot voor het vestingstadje. Het was liefde op het eerste gezicht, bekent Jacqueline van Ham, eige naresse van Compagnie Maritiem in Rogstraat 46. Zij en haar man Leon kochten het rijksmonument uit de 17de eeuw acht jaar geleden om er hun winkel in nautische accessoires onder te brengen. Ze vindt het de mooiste hoek van Grave. Ze kochten het monument nadat het grondig was gerenoveerd. Ze houdt van de sfeer van het huis. 'Niets is recht. De trap pen zijn heel oud gezien de ongelijke treden.' De scheepsmodellen, vuur torens en weerstations zijn er op hun plaats. 'We wonen er niet want het heeft maar één buitendeur en ik kan niet zonder mijn tuin. Maar elke keer als ik vanuit Uden de Rogstraat binnenkom, geniet ik van dit huis in deze bijzondere straat.' Jacqueline van Ham van Rogstraat 46. Aan de haven is de scheepswerf, een lelijke vierkante doos, een hoofdpijndossier. 'Nog te weinig mensen weten hoe bijzon der dit vestingstadje aan de Maas is', zegt Jurgens. Op een relatief klein oppervlak van drie vierkante kilometer staan namelijk 130 rijksmonumenten en 63 gemeentelijke monumenten. Hij zou graag de besloten heid van vroeger terug willen brengen. Bij voorbeeld door allerlei steegjes en omme tjes weer open te stellen. In de Rogstraat staan drie winkels leeg. Dat waren er zes. Met tijdelijke etalages, pop-upwinkels, werd de leegstand verdoe zeld. De ondernemers doen er alles aan om leegstand te voorkomen. Jurgens: Grave en de Rogstraat hebben winkels nodig. Zonder winkels geen leven. Zou het historische cen trum niet veel mooier zijn zonder auto's? Er wordt al dertig jaar over gesproken, maar het besluit wil maar niet vallen. Jurgens praat vol vervoering over het histo rische daklandschap van de Rogstraat. Met omgekeerde Oudhollandse pannen omdat de huiseigenaren geen geld hadden voor dure pannen. De holle pannen kwamen veel voor in Grave. En Haans wijst op de prach tige glas-in-loodpanelen uit de Jugendstil- periode. Even verderop: 'Zie je de stoeppa- len voor sommige huizen. Die stoep was er vroeger niet. De huizen kwamen tot aan die palen en de straat.' Grave mag 1200 huizen bouwen buiten de vestingmuren. Dat draagt er ook niet toe bij om van de vestingstad een harmonieus geheel te maken. Maar er is nog hoop. Er is een vestingvisie in de maak van het Rot terdamse ontwerpbureau voor stedenbouw kunde West 8 dat de contouren wil terug brengen. Een totaalplan. Tegelijk zit er een herindeling aan te komen. Het plan is de gemeenten Grave, Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis in 2023 samen te voegen tot één grote gemeente Land van Cuijk. Het ligt nog allemaal erg gevoelig in Grave. Maar zo'n herindeling biedt wel kansen. Het kan een grotere financiële en bestuurlijke slagkracht geven om het erfgoed goed te bewaren. Zo kan Grave de cultuurhistorische kroon van het Land van Cuijk worden. Van links naar rechts: Leny van Lieshout, Fra Jurgens en Frank Haans. december 2017 HEEMSCHUT 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 33