Architectenduo Kalma en Wittenveen Dat betekent dat de bewoners niet zomaar van alles mogen aanbouwen of afbreken. Dat geldt ook voor de kenmerkende gemet selde stenen muurtjes om de huizen. Van der Laan vindt wel dat je als monumenten ambtenaar moet meebewegen met de tijd. 'Je moet je ogen niet sluiten voor ontwik kelingen die geen modegril zijn.' Voorbeeld: Op een huis in de Pelikaanstraat liggen zonnepanelen. Dat mag omdat ze er ook weer afgehaald kunnen worden. Het proces is omkeerbaar. 'Net als vroeger de anten nes', weet Helma Smits. Het interieur van het huis van Helma Smits is helaas niet beschermd. Van der Laan: 'Bij monumenten kan het interieur wel mee beschermd wor den.' De monumentenambtenaar wijst op het gevaar dat bewoners van monumenten 'Dit is een huis zoals het bedoeld is.' Dat dacht Angela Westerveld- Twickler toen zij twintig jaar geleden voor het eerst Pelikaanstraat 26 bin nenstapte. Met veel ruimte voor de kleinkinderen en verrassende hoek jes. Nadat makelaar Popma conclu deerde dat zij en haar man goed bij de overige bewoners van de straat pasten, mocht ze het karakteristieke pand kopen. Haar man woont nu ze ouder worden graag in de buurt van een ziekenhuis. De schouwburg is ook niet ver weg. Helma Smits in haar huis. en karakteristieke panden ondeskundige adviezen krijgen van adviseurs op het punt van isolatie. De parels van de Pelikaanstraat zijn de drie dubbele villa's met rieten kap en de gereformeerde kerk. De laatste is ontworpen door architect E. Reitsma uit Glimmen (Groningen). De kerk is in juli 1932 in gebruik genomen. Van der Laan weet dat de kerk, een rijksmonument, wordt onder houden door een groep gereformeerden die niet meeging in de protestantse kerk. De woningen uit de jaren 1930, 1931 en 1932 zijn ontworpen door de architecten D. Kalma en G. Witteveen. Dit waren ook bouwondernemers. Helma Smits wijst het huis aan waar ze zelf woonden. Het heeft aan de achterkant op de verdieping een atelier uitbouw met veel glas en daardoor veel licht. Van der Laan: 'Leeuwarden behoort samen met Groningen tot de kleinere steden die samen met de provincies en de vier grote steden een eigen monumenteninventarisatie voor de periode 1850-1940 maakten. Leeu warden kwam tot 120 rijksmonumenten in deze periode. De gereformeerde kerk in de Pelikaanstraat is er een van. In 2003 werd de kerk tot rijksmonument aangewezen.' Helma Smits viel in 1993 als een blok voor Pelikaanstraat 24. Het interieur had de modernisering van de jaren zeventig over leefd. Ze leidt ons rond langs de bijzondere elementen. Glas-in-loodramen waarvan de lavendelkleur bij het vallen van de avond in blauw verandert, schuifdeuren, inbouw- kasten en bankjes op alle etages en een doorgeefluik tussen keuken en eetkamer. Daarnaast twee marmeren schouwen, ori ginele plafonds en originele paneeldeuren. Een belletje voor de inwonende dienstbode ontbreekt niet. Bewijs dat de Pelikaanstraat voor de oorlog een deftige straat was. De architecten deden hun best elk huis een aantal eigen accenten te geven. Zo heeft elk karakteristiek pand in de hal een andere kleur tegels. De elzen en twee aca cia's in de straat zorgen voor een groene omlijsting. Van der Laan wijst erop dat het bij de villa's om projectbouw ging. 'Ze zijn in een keer ontworpen maar met twee of drie jaar ertussen gebouwd. Ze moesten wel eerst verkocht worden.' Helma Smits vindt dat haar huis uit 1930 geborgenheid en veiligheid uitstraalt. Dat is volgens haar de reden dat deze bouwstijl nu nog overal wordt toegepast. Van der Laan vertelt dat de kenmerkende grote kapvorm met een forse overstek via tijdschriften uit Amerika is overgewaaid. Frank Lloyd Wright bouwde zo in de VS. Helma Smits heeft haar huis aan het begin van de zomer te koop gezet. Ze verhuist naar een boerderij in Waskemeer, ook uit de jaren dertig. Dat dan weer wel. De 56-jarige Marjolein Polee kwam vijftien jaar geleden voor het eerst in het herenhuis met rieten dak op nummer 23. 'Het was meteen goed, het voelde als thuis.' Polee is geboren en opgegroeid in een huis uit de jaren dertig, dat scheelt. Ze houdt van de verzorgde afwerking en de immense kastruimtes. 'We wilden eigenlijk helemaal niet in de stad wonen, maar dit is een rustige, groene straat. Hier spelen kinderen nog op straat.' september 2017 33 De rijks beschermde villa aan de overkant.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 33