Dijken als cultureel erfgoed Een groot drassig waterland Bij monumenten en cultureel erfgoed denkt menigeen vooral aan gebouwen. Maar ook landschap is een sterke drager van het verhaal van Nederland. 'God schiep de aarde maar de Nederlanders schiepen Nederland' is een bekende typering van ons landschap. In weinig cultuurhistorische elementen zie je dat zo duidelijk als in dij ken. De soms eeuwenoude dijken zijn een buitengewoon beeldbepalende drager van het landschap dat onze voorvaderen heb ben gemaakt. Tijdens de ruilverkaveling rond 1970 zijn veel cultuurhistorische waarden verloren gegaan. Momenteel speelt een soortge lijke discussie rond dijkbeheer. Door de klimaatverandering is de dreiging van was send water actueler dan ooit. De dijkdoor braak bij Wilnis in 2003 heeft ook water beheerders alert gemaakt. Verscherpte veiligheidseisen nopen waterschappen tot het uitvoeren van dijkverzwaringsplannen om de veiligheid duurzaam te waarborgen. Het gaat erom een passende balans te vinden tussen de financieel economische belangen en het behoud van een aantrek kelijk cultuurhistorisch landschap. In 2006 is in het beheersgebied van het hoogheemraadschap Hollands Noorder kwartier (Noord-Holland boven het Noord zeekanaal) ruim honderd kilometer dijk en duin langs de Noordzee, Waddenzee en het IJsselmeer en Markermeer afgekeurd. De komende jaren worden daarnaast ca. 260 kilometer boezemkades aangepakt. Deze boezemkades zijn veelal historische binnen dijken die naast een veiligheidsfunctie ook een cultuurhistorische en landschapsbe- palende waarde hebben. Alleen al in het beheersgebied van dit waterschap gaat het om bijna vierhonderd kilometer dijk, in andere delen van Nederland spelen soort gelijke processen, bijvoorbeeld in het Rivie renland. Heemschut Noord-Holland ondersteunt ons evenals lokale partijen om aandacht te vra gen en druk te zetten op het belang van de eeuwenoude waarde van de dijken, zodat na Molen de Havik, Grootschermer, in de Eilandspolder. Op de achtergrond de Molendijk (oostelijk deel van de Schermerringdijk). Daarachter Ondermolen D te Schermerhorn (museummolen). deze ingrepen een veilig en cultuurhistorisch waardevol landschap resteert. Er dreigt ech ter een ingenieursaanpak waarbij met piket en shovel de oude dijken worden begraven onder een liniaal-strakke hagelnieuwe dijk. Actueel punt van aandacht is momenteel de plannenmakerij van het waterschap bij droogmakerij de Schermer en de Marker- meerdijk tussen Amsterdam en Hoorn. In dit artikel besteden we aandacht aan de actu aliteit van de dijkverzwaringsplannen voor de Schermer. Met zeven erfgoedstichtingen, die zijn verenigd in de Schermer Alliantie, bepleiten wij meer aandacht voor cultuurhis- Van voor naar achter: Bovenmolen E, On dermolens D en C (museummolen) aan de Noordervaart bij Schermerhorn. torie in de plannen van het hoogheemraad schap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Noord-Holland is rond het jaar duizend een groot veenkussen. Als ontginners met slo ten het veenpakket ontwateren, slinkt dat pakket snel als gevolg van inklinken en oxi datie van het veen. Op enig moment moet het land beschermd worden door dijken. Rond het jaar 1250 is een gesloten dijk ontstaan, de West-Friese omringdijk. Eerst wordt het water bij eb afgevoerd met dui kers - dat zijn holle boomstammen met een klep erin - en later als het land onder de ebstand wegzakt met windmolens. Toen in de Gouden Eeuw vele grote brakke meren in open verbinding met de Zuider zee het land en de steden van Noord-Hol land bedreigden, vooral door grondafslag bij storm, besloten bedijkers deze grote meren met windkracht droog te malen. De techniek om met molens een bemalings systeem aan te leggen was voor handen en er was ook geld beschikbaar van de VOC. Zo ontstond in de Gouden Eeuw het zo karakteristieke vlakke droogmakerijland- juni 2017 HEEMSCHUT 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 7