Langendijk, Acquoy, Gelderland Roovert, Hilvarenbeek, Brabant Op landgoed Gorp Roovert moet een middeleeuwse weg door een bosgebied verhard worden om meer winkelend publiek uit België naar Hil varenbeek te krijgen. Almelo, Overijssel Beleid landschapsorganisaties plannen voor verharding roepen vervolgens protesten op van andere buurtbewoners die er met plezier hun hond uitlaten of paard rijden. Maar ook landschaps-, erfgoedbe schermers en natuurorganisaties zien liever Heemschut is niet per se tegen (half-) verharding, maar wil dat bij het bepa len van maatregelen ten aanzien van beheer en gebruik van zandwegen wel het cultuurhistorische belang goed wordt afgewogen. Een inven tarisatie, waardering en selectie van de cultuurhistorische en landschap pelijke waarde van zandwegen kan daaraan bijdragen. Heemschut is om dit moment bij de volgende gevallen betrokken. De Langendijk in Acquoy moet ver hard worden vanwege toegenomen verkeer door dagjesmensen die recreëren bij Fort Asperen. Verhar ding moet de stofproblemen oplos sen. In Twente worden de zandwegen op de oevers langs het Kanaal Almelo- Nordhorn met grasbetonklinkers ver hard door de provincie. Het gebied verliest zijn aantrekkelijkheid voor wandelaars, fietsers en ruiters. Bent u voor of tegen verharding van historische wegen of kent u plekken waar verharding dreigt? Laat het ons weten! De Lagendijk in Acquoy. niet dat zandwegen worden verhard van wege verlies aan biodiversiteit en cultuur historische waarden. Tegenstanders van verharding wijzen op het jarenlang gebrek aan onderhoud, het toegenomen sluipver- keer en pleziercrossers als oorzaken van de kapotte, onveilige en stoffige wegen. Heemschut is benieuwd welk beleid ge meenten en landschapsbeheerorganisaties hebben om deze balans te vinden. Gevraagd naar deze kwestie antwoordt Paul Vesters van Het Utrechts Landschap: 'Wij hebben geen specifiek beleid, maar zullen niet snel tot asfaltering overgaan. Het grote nadeel van asfalteren c.q. betonniseren van paden is dat reptielen, zoals zandhagedis en hazel- worm, op asfalt en beton gaan liggen om op te warmen. Asfalt en beton warmen sneller op dan zand. Zeker met de hoge snelheid van elektrische fietsen en mountainbikes zullen reptielen minder snel worden opge merkt.' Leo Cleiren van Geldersch Landschap en Kasteelen: 'We hebben soms wel te maken met klachten van wandelaars, fietsers en omwonenden als gevolg van stuiven bij droogte. We kunnen weinig met de klach ten, anders dan bestuurders van voertuigen vragen de snelheid aan te passen. We zien ook dat het in zijn algemeenheid drukker wordt op onze terreinen. Maar vanuit onze doelstelling - beheren van cultuurhistorisch erfgoed - behouden wij de zandwegen uit drukkelijk als onverharde wegen en paden. Incidenteel wordt er, in samenspraak met gemeenten, een verhard fietspad gereali seerd op of tegen de zandweg. Van volle dige verharding is bij ons geen sprake.' André ten Hoedt, Boswachter ecologie bij Natuurmonumenten, ziet op de Velu- wezoom geen verhardingsgolf. 'In de Gemeente Rozendaal worden zandwegen in het bestemmingsplan beschermd. Natuur monumenten is bezig om voor de Veluwe- zoom een kwaliteitstoets voor paden en wegen op te stellen. Wij willen de natuur zoveel mogelijk de ruimte geven. Paden en wegen moeten hier op aansluiten. Hoe ouder de (zand)weg hoe meer biodiversi teit aanwezig is, met name in de naastge legen bermen. De zogenaamde historische ringalleeën (rondweg om een heerlijkheid) gaan we extra goed beheren. Onze groot ste zorg is nu de problemen met de water afvoer veroorzaakt door geulvorming door bandensporen van het toenemende aantal mountainbikers. Met name in de winter, als er weinig verdamping is, veranderen zand paden in modderpoeltjes.' In het volgende nummer: Deel 2 - beleid van gemeenten. juni 2017 HEEMSCHUT 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 37