Langendijk, Acquoy, Gelderland
Roovert, Hilvarenbeek, Brabant
Op landgoed Gorp Roovert moet
een middeleeuwse weg door een
bosgebied verhard worden om meer
winkelend publiek uit België naar Hil
varenbeek te krijgen.
Almelo, Overijssel
Beleid landschapsorganisaties
plannen voor verharding roepen vervolgens
protesten op van andere buurtbewoners die
er met plezier hun hond uitlaten of paard
rijden. Maar ook landschaps-, erfgoedbe
schermers en natuurorganisaties zien liever
Heemschut is niet per se tegen (half-)
verharding, maar wil dat bij het bepa
len van maatregelen ten aanzien van
beheer en gebruik van zandwegen
wel het cultuurhistorische belang
goed wordt afgewogen. Een inven
tarisatie, waardering en selectie van
de cultuurhistorische en landschap
pelijke waarde van zandwegen kan
daaraan bijdragen.
Heemschut is om dit moment bij de
volgende gevallen betrokken.
De Langendijk in Acquoy moet ver
hard worden vanwege toegenomen
verkeer door dagjesmensen die
recreëren bij Fort Asperen. Verhar
ding moet de stofproblemen oplos
sen.
In Twente worden de zandwegen op
de oevers langs het Kanaal Almelo-
Nordhorn met grasbetonklinkers ver
hard door de provincie. Het gebied
verliest zijn aantrekkelijkheid voor
wandelaars, fietsers en ruiters.
Bent u voor of tegen verharding van
historische wegen of kent u plekken
waar verharding dreigt? Laat het ons
weten!
De Lagendijk in Acquoy.
niet dat zandwegen worden verhard van
wege verlies aan biodiversiteit en cultuur
historische waarden. Tegenstanders van
verharding wijzen op het jarenlang gebrek
aan onderhoud, het toegenomen sluipver-
keer en pleziercrossers als oorzaken van de
kapotte, onveilige en stoffige wegen.
Heemschut is benieuwd welk beleid ge
meenten en landschapsbeheerorganisaties
hebben om deze balans te vinden. Gevraagd
naar deze kwestie antwoordt Paul Vesters
van Het Utrechts Landschap: 'Wij hebben
geen specifiek beleid, maar zullen niet snel
tot asfaltering overgaan. Het grote nadeel
van asfalteren c.q. betonniseren van paden
is dat reptielen, zoals zandhagedis en hazel-
worm, op asfalt en beton gaan liggen om op
te warmen. Asfalt en beton warmen sneller
op dan zand. Zeker met de hoge snelheid
van elektrische fietsen en mountainbikes
zullen reptielen minder snel worden opge
merkt.'
Leo Cleiren van Geldersch Landschap en
Kasteelen: 'We hebben soms wel te maken
met klachten van wandelaars, fietsers en
omwonenden als gevolg van stuiven bij
droogte. We kunnen weinig met de klach
ten, anders dan bestuurders van voertuigen
vragen de snelheid aan te passen. We zien
ook dat het in zijn algemeenheid drukker
wordt op onze terreinen. Maar vanuit onze
doelstelling - beheren van cultuurhistorisch
erfgoed - behouden wij de zandwegen uit
drukkelijk als onverharde wegen en paden.
Incidenteel wordt er, in samenspraak met
gemeenten, een verhard fietspad gereali
seerd op of tegen de zandweg. Van volle
dige verharding is bij ons geen sprake.'
André ten Hoedt, Boswachter ecologie
bij Natuurmonumenten, ziet op de Velu-
wezoom geen verhardingsgolf. 'In de
Gemeente Rozendaal worden zandwegen in
het bestemmingsplan beschermd. Natuur
monumenten is bezig om voor de Veluwe-
zoom een kwaliteitstoets voor paden en
wegen op te stellen. Wij willen de natuur
zoveel mogelijk de ruimte geven. Paden
en wegen moeten hier op aansluiten. Hoe
ouder de (zand)weg hoe meer biodiversi
teit aanwezig is, met name in de naastge
legen bermen. De zogenaamde historische
ringalleeën (rondweg om een heerlijkheid)
gaan we extra goed beheren. Onze groot
ste zorg is nu de problemen met de water
afvoer veroorzaakt door geulvorming door
bandensporen van het toenemende aantal
mountainbikers. Met name in de winter, als
er weinig verdamping is, veranderen zand
paden in modderpoeltjes.'
In het volgende nummer: Deel 2 - beleid
van gemeenten.
juni 2017 HEEMSCHUT 37