In het buitengebied van ons land is nog een groot aantal eeuwenoude zandwegen te vinden. Deze onverharde wegen zijn cultuurhistorisch van belang vanwege hun verbondenheid met de landschappen waarin zij liggen. Heemschut merkt dat een nieuwe verhardingsgolf dreigt waarbij cultuurhistorische en landschappelijke waarden het onderspit delven. Hoe gaan gemeenten en beheerorganisaties om met onverharde wegen in hun buitengebied? Jephta Dullaart en Mathijs Witte Dilemma van de zandweg Spanningsveld Gaat de zandweg ten onder aan zijn eigen succes? Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen zandwegen die zijn afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en die voornamelijk een recreatieve functie hebben en zand wegen met een volledige verkeersfunctie die zorgen voor de reguliere ontsluiting van (vakantie)woningen en (boeren)bedrijven. De middeleeuwse bosweg op Landgoed Gorp Roovert. Als alleen aanwonenden gebruik maken van de zandweg dan is er meestal geen pro bleem. Zij stellen zich hier op in. Wie midden in het bos woont op de Veluwe heeft meestal een auto die wel raad weet met een hobbe lige zandweg. Maar zodra vreemden, zoals vakantiegangers en dagrecreanten over de onverharde wegen gaan rijden, ontstaan er problemen. Er wordt te hard gereden, auto's moeten elkaar kunnen passeren, de inten siteit neemt toe en de bovenste laag slijt sneller. Bewoners en ondernemers klop pen aan bij de lokale overheid met klachten over stofproblemen en de gebrekkige staat van het wegdek. Het lokale draagvlak voor behoud van de onverharde zandweg als cul tuurhistorisch relict is dan inmiddels bij een deel van deze bewoners verdwenen. Heemschut is de laatste tijd betrokken bij een aantal gevallen (zie kader) waarin door gemeenten en bewoners gepoogd wordt om historische waardevolle zandwegen te ver harden. Naast onderhoudskosten worden veiligheid, bereikbaarheid en stofproblemen als redenen voor verharding genoemd. De 36 HEEMSCHUT juni 2017

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 36