Hoe zetelt politiek Nederland? Partijen, standpunten en programma's Het warmste erfgoedbloed... Wat heeft de landelijke politiek met cultureel erfgoed? Welke politici maakten het verschil en wat beloven de partijen in hun partijprogramma voor de aanstaande verkiezingen? Wat vinden de verschillende partijen en hoe scoren ze op het gebied van erfgoed. En waar zijn zij zelf eigenlijk gehuisvest? Heemschut brengt samen met magazine Herenhuis in kaart hoe 'politiek Nederland zetelt'. Politici en erfgoed Mathijs Witte en Didier van Det We vroegen de gevestigde politieke partijen naar hun wapenfeiten op het gebied van erfgoed, hun standpunten tijdens de aankomende verkiezingen. En we onderzochten in wat voor een pand het partijkantoor is gehuisvest en waarom juist daar. Van de meeste partijen kregen we uitgebreid ant woord, soms slechts gedeeltelijk. Alleen 50plus gaf aan niet mee te willen werken aan ons onderzoek. In dat geval hebben we de antwoorden uit andere bronnen betrokken. De verantwoording voor de scores is te vinden op www.heemschut.nl. Belangrijke wapenfeiten van het kabinet Rutte II, dat diende vanaf 2012, zijn onder andere de Omgevingswet, de Erfgoedwet, de Geefwet, de digitalisering van het erf goed en de ratificatie van het Unesco-ver- drag ter Bescherming van het Immaterieel Erfgoed. Het afstoten van monumentale gebouwen in rijksbezit, onder andere de Vesting Naarden, leidde tot grote discussie. Ook was er veel te doen over de financie ringvan groot onderhoud aan monumenten. Tenslotte is er veel aandacht geweest voor de toekomst van het groene en religieuze erfgoed in Nederland. Beleidsmatig heeft de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed de afgelopen jaren enkele programmalijnen ontwikkeld ten aanzien van werelderfgoed, herbestemming, landschap, wederopbouw en waterstaatskundig erfgoed. Kijken we naar hoe bestuurders en partijen zijn opgekomen voor erfgoed, dan kunnen we niet om een aantal personen heen. Als eerste moet Minister Jet Bussemaker wor den genoemd, die het vaak opnam voor verschillende typen erfgoed, waaronder het mobiele erfgoed. Tijdens het Nederlandse EU voorzitterschap heeft zij de digitalisering van erfgoed in Europa op de agenda gezet. Nederland loopt hierin voorop. En ondanks haar voornemen om de fiscale aftrek voor rijksmonumenteneigenaren te schrappen, heeft ze uiteindelijk niet ingrijpend op erf goed bezuinigd. Daarnaast moet Carla Dik-Faber (Christen- Unie) genoemd worden. Zij stond eigenlijk pal achter erfgoed dossiers als die van de aardbevingen, het afstoten van rijksmonu menten, onderhoud aan (grote) monumen ten en de leegstand van religieus erfgoed. In de Erfgoedwet kreeg ze in de wettekst het begrip schoonheid erin als grond voor aanwijzing tot rijksmonument. En dan is er Alexander Pechtold van D66. Hij nam het stokje halverwege over van Vera Bergkamp en bleek een sterk pleitbezorger voor het erfgoed. Zo kwam er extra geld voor de organisatie van de Open Monumenten dag. Bij de behandeling van de Erfgoedwet bekommerde hij zich om meer bescherming voor interieurensembles en mobiel erfgoed. Met Gert Jan Segers van de Christenunie zette hij de problematiek van de leegstand en sloop van religieus erfgoed op de kaart. Steven van Weyenberg (D66) heeft zich fel verzet tegen afschaffing van de fiscale aftrek van onderhoud aan rijksmonumen ten. 6 HEEMSCHUT maart 2017

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 6