Uitbreiding of totaalaanpak Duurzame Scholenfonds Eerste openluchtschool voor het gezonde kind in Amsterdam. Naast het lokaal zijn een individuele plek en een computerplek gerealiseerd, toegankelijk gemaakt door een deur uit de sponning te nemen. Ontwerp renovatie Wessel de Jonge architecten. In de Scholenbouwatlas komt naar voren dat kiezen voor aanpassingen in de vorm van een reversibele ingreep effectief is, vooral bij rijksmonumenten waar het interieur rela tief meer beschermd is dan bij gemeen telijke monumenten. Op die wijze kunnen renovatie en of restauratieve ingrepen goed gecombineerd worden met onderwijskun dige aanpassingen. In de Eerste openlucht- school voor het gezonde kind in Amsterdam (J. Duiker en B. Bijvoet, 1930), een rijksmo nument en wellicht een van de bekendste schoolgebouwen in Nederland vanwege de vernieuwende architectuur destijds, is bin nen de structuur van het gebouw een wer- knis als individuele werkplek gemaakt. Bij de Basisschool St. Jan in Hengelo (W. te Riele, 1928), een kloek bakstenen gebouw en vrijwel op hetzelfde moment gebouwd als de openluchtschool, is de ruime maat van gangen benut om (reversibele) werk plekken buiten het lokaal te maken. Een andere oplossing is die van het reno veren en restaureren van het monument in combinatie met een nieuwe uitbreidings vleugel voor allerlei extra behoeften. Bij het Geuzenschip in Brielle (P. de Bruyn, 1930) is de nieuwe vleugel met een gang verbon den met de oudbouw. Bij de Vensterschool in het Oosterpark in Groningen (S.J. Bouma, 1931) vormt een pergola een fysieke ver binding en staat een tweede paviljoen zelfs helemaal los van het gebouw zodat een campus is ontstaan. Instructieve voorbeelden van aanpas singen waarbij een totale aanpak van het monument plaatsvindt, zijn tot nog toe zeer onderbelicht in de media, maar verdienen meer aandacht. Inspirerend zijn de Vijfde Montessorischool en Villa Bons in de Water graafsmeer, waarbij het gemeentelijk monu ment (Nicolaas Lansdorp, 1931) is geres taureerd, onderwijskundige aanpassingen zijn doorgevoerd en een vleugel is herbe stemd tot kinderopvang. In Amersfoort is door de integratie met de wijkaanpak een wederopbouwschool in Kruiskamp (D. Zui- derhoek, 1952) gerestaureerd en onder deel geworden van een brede basisschool met een wijkfunctie. Een ander scenario is die van het bestuurlijk samenvoegen, zodat uit meerdere kleine scholen in een buurt één instelling ontstaat die niet meer op concurrentie is gericht en beter in kan spelen op krimp: twee basisscholen (1956) ontworpen door Aldo van Eyck in Nagele zijn in 2011 samengevoegd. Financieel zijn er onlangs nieuwe mogelijk heden gekomen. Het ministerie van OCW heeft in 2015 de structurele financiële tekorten voor de instandhouding van scho len in een monument onderkend en heeft in samenwerking met het Restauratiefonds het Duurzame Scholenfonds ingesteld. Scholen uit het basis of voortgezet onder wijs in een monument kunnen laagrentende leningen aanvragen om duurzame maatre gelen te financieren. Het is de verwachting dat hierdoor scholen gemakkelijker gebruik kunnen blijven maken van het gebouw, dat vaak gewaardeerd wordt vanwege het karakter, de sterke identiteit en niet zelden de overruimte waarover ze beschikken. Dr. Dolf Broekhuizen is zelfstandig onder zoeker, publicist en adviseert overheden. Hij is gespecialiseerd in de architectuur van schoolgebouwen, de wederopbouw en de Nederlandse avant-garde. 38 HEEMSCHUT juni 2016

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2016 | | pagina 38