Aanleidingen tot verbouwen Knelpunten Ruimtelijke oplossingen Het Economisch Instituut voor de Bouw heeft in haar toekomstverwachting Bou wen voor het onderwijs (2013) becijferd dat vanwege het afnemend aantal leerlingen tot aan ten minste 2020 nieuwbouw minder nodig is en dat in plaats daarvan scholen aangepast zullen worden. Krimp in dorpen en wijken zal leiden tot een heroriëntatie op het gebruik van het maatschappelijk vast goed, waaronder de monumentale scholen. Als dan gekozen wordt voor clustering zal het gebouw wel aangepast moeten worden om de nieuwe gebruikers te kunnen herbergen. Los van deze krimpproblematiek zien we een tendens tot herinrichting omdat steeds meer gebruikers worden ondergebracht in de basisschool waarbij de integratie met peuterspeelzaal en kinderopvang een van de belangrijkste is. Een andere, niet de laat ste, reden voor aanpassing is een paradig mawissel in het onderwijs; een omslag van klassikale instructie en een gerichtheid op kennis, naar onderwijs dat meer inspeelt op individuele mogelijkheden van de leerlingen en het aanleren van vaardigheden en sociale competenties. Veranderende inzichten over de opvang, zorg en onderwijs aan kinderen hebben consequenties voor het gebouw. Om hieraan tegemoet te komen zijn allerlei ruimtelijke oplossingen om het traditionele klaslokaal langs een gang te verrijken met uitdagende werkplekken voor een, twee of meer groepen kinderen. En tot slot is reno vatie vanwege de verduurzamingsopgave een hot topic bij veel gemeenten. Bij het zoeken naar aanpassingsmogelijkhe den van monumentale scholen treden meer dere knelpunten naar voren, blijkt uit Scho lenbouw stroomlijneneen onderzoek dat in 2015 is uitgevoerd in opdracht van Atelier Rijksbouwmeester. Tussen het behoud van de monumentale waarden en de behoefte aan aanpassing van het gebouw aan eigen tijdse gebruiksvoorwaarden is in de praktijk een spanningsveld. In de eerste plaats fron sen eigenaren de wenkbrauwen vanwege de beschikbare financiën. De aanpassingen Vijfde Montessorischool Watergraafsmeer en Villa Bons, Amsterdam. Bij de renovatie en res tauratie zijn onderwijskundige aanpassingen en functieverandering gecombineerd. Ontwerp Villa Bons: HenNK (2002). Ontwerp Montessorischool: Hans Kuiper HKA. Architectenbureau J. van Stigt (2010). bij gebouwen met een monumentstatus zijn gemiddeld 30 procent duurder, terwijl het budget dat beschikbaar is vanwege de stan daardvergoeding niet hoger is, ongeacht de meerkosten vanwege leeftijd of monument status. Het gevaar bestaat dan dat midde len waarover de school beschikt en die voor onderwijs bedoeld zijn, naar het gebouw gaan. Want basisscholen zijn sinds januari 2015 zelf verantwoordelijk voor onderhoud, aanpassing en renovatie. Een oplossing is dat gemeenten extra geld beschikbaar stel len, bijvoorbeeld voor stedenbouwkundige eisen, isolatie- en ventilatievoorzieningen. Ook ervaren de scholen complexere proce dures gedurende het vergunningentraject, waarbij kosten en eisen niet altijd bij aan vang al bekend zijn. Als de gemeente extra geld beschikbaar stelt, is daarvoor goed keuring van de gemeenteraad nodig. Ook zijn er allerlei financiële regelingen (o.a. fis cale voordelen bij rijksmonumenten, restau ratiefonds) maar daar weegt de inzet niet altijd op tegen de opbrengst. Eigenaren van schoolgebouwen met een monumentstatus beschikken echter over verschillende scenario's om binnen de bestaande gebouwvoorraad met de pro blematiek om te gaan en hun wensen te realiseren. Uit een recente landsdekkende analyse van verbouwde basisscholen en kindcentra in Nederland blijken verschil lende ruimtelijke scenario's die in de prak tijk voldoen. Die zijn vorig jaar gepubliceerd om de integrale aanpak van verbouwen als opgave meer bekend te maken. Een der gelijk integrale aanpak hebben de meeste scholen overigens nog onvoldoende op het netvlies, want de financieringswijze werkt een ad-hoc aanpak in de hand. De Scholenbouwatlas, Verbouwen als nieuwe opgave voor basisscho len en kindcentra. Onder redatie van Dolf Broekhuizen. Met bijdragen van Monique Arkesteijn, Dolf Broekhui zen, Wouter Deen, e.a. naiOlO publis- hers, ISBN 978-94-6208-196-3, Prijs €49,50. Het onderzoek Scholenbouw stroomlijnen uit 2015 is gratis te downloaden via www.scholenbouw atlas.nl/introductie/ scholenbouw- stroomlijnen juni 2016 HEEMSCHUT 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2016 | | pagina 37