Sfe.' «^SBSïiMS feaÉral Het MFA gezien vanaf het kasteel. Leegloop Rijksmonumenten Open ruimte in het dorpscentrum tegenover de Petrus en Pauluskerk (rijksmonument). f !®E2 I i ^*L**r •- •JTj?* <b»,7 JT "na ^.«v *?,-«?■<--•«•* plek, die door de eeuwen open is geble ven als schootsveld richting de Maas en als zichtlijn vanuit het kasteel. 'Het is alsof een UFO is neergedaald tussen Arcen en het kasteel', was de reactie toen de contouren van de MFA zichtbaar werden. Binnen de bebouwingscontouren van Arcen waren naar ons oordeel voldoende alterna tieven te vinden voor de situering van de MFA-functies. Het ontworpen gebouw is een typisch stedelijke voorziening. In Arcen zijn veel verenigingen gewend in een café bijeen te komen. Door de MFA komen tal van bestaande gebouwen in de kern leeg. Het dorpshuis wordt verlaten, de oude basisschool en sporthal zijn dan overcom pleet. Het voormalige raadhuis van Krop holler staat al leeg sinds 2010. Verder is er leegstand als gevolg van de afname van de bevolking. De dorpskerk wordt gesloten, omdat de beheerslasten niet langer zijn op te brengen. Het Besluit ruimtelijke ordening kent sinds kort de ladder van duurzaamheid, de ver plichting aan gemeenten bij nieuwe ontwik kelingen eerst te kijken of er wel actuele behoefte aan is. Ook moet de gemeente bekijken of (her)gebruik en transformatie van bestaande bouw een alternatief kan bieden. Onze organisaties hebben naar voren gebracht dat bij de vergelijking naar alternatieven op uiterst beperkte gronden is gekozen voor de locatie tegenover het kas teel. De RvS heeft dit helaas niet in haar oordeel betrokken. Sinds 2010 verandert het omgevingsrecht snel. De systematiek van de nieuwe wet geving is anders dan de benadering vanuit afweging en advisering die kenmerkend was voor de ruimtelijke ordening. De nor matieve aanpak van het omgevingsrecht sluit ook beter aan bij de benadering van de bestuursrechter. Om de positie van het culturele erfgoed beter veilig te stellen, zou gekeken kunnen worden in hoeverre voor het erfgoed ook (kwantitatieve) normen kunnen worden gegeven. Schootsvelden moeten rond beschermde Rijks verdedi gingswerken worden vrijgehouden. (Bijlage 8 van het Besluit algemene regels ruimte lijke ordening). Bijzondere historische tui nen, parken en landschap zouden op iden tieke wijze kunnen worden benaderd. Hoewel nabij de MFA acht rijksmonumen ten, inclusief het kasteel, liggen, schakelde de gemeente Venlo nooit formeel de Rijks dienst voor Cultureel Erfgoed in. Misschien zou in een dergelijk situatie de Rijksdienst zelf ook actiever moeten (kunnen) optreden. Onze organisaties verzochten de Raad van State om de Stichting Advisering Bestuurs rechtspraak in te schakelen. Dat is helaas niet gebeurd. Waarheidsvinding zou er mee zijn gediend, waar zoveel bestuurlijk pres tige is geïnvesteerd en zoveel inhoudelijke argumenten worden aangedragen. Geza menlijk optreden van de drie organisaties was absoluut nodig om in deze gecompli ceerde zaak kennis en ervaring gebundeld te kunnen inzetten. Heemschut Limburg heeft in alle procedures nauw en bijzon der prettig samengewerkt met de Stichting Dorp, erfgoed Arcen en de Nederlandse Tuinenstichting. In gevallen als deze is het bijna onmogelijk om nog te opereren zon der steun vanuit de lokale gemeenschap en zonder steun van verwante organisaties. Hans Vermeer is lid van Heemschut Limburg Eül HEKWERK juni 2016 HEEMSCHUT 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2016 | | pagina 13