Special Opdrachtgeverschap nieuwe impuls opnieuw ontvouwen en zich als ongebroken werkstad aan de wereld tonen. Voor het gebouw van de Amsterdamse Incasso Bank aan de Blaak maakte Piet Starreveld in 1953 een naakt vrouwen figuur, genaamd Welvaart: de vrouw als symbool van welvaart met aan haar voeten een zaaier, een paard, een smid en een boerin. Het 'Nakie van het Blakie', zoals het beeld in de volksmond werd genoemd, blonk op het eerste gezicht wellicht uit in eenzelfde slaapverwekkende retoriek, maar deed ook iets onverwachts in Rotterdam. Hordes jonge mannen dromden samen onder het eerste erotische beeld in de openbare ruimte en fantaseerden alleen of samen. De oude wederopbouwsymbo- liek van onbaatzuchtig zaaien en oogsten, van louter werken en afzien, was aan slij tage onderhevig. Welvaart was veel meer dan een bedrijfslogo; het was een bijzonder beeld, dat zeker ook artistieke ambities ver raadde. In de jaren zeventig verhuisde de voluptueuze dame naar de AMRO-bank aan de Coolsingel. Voor veel beeldend kunstenaars gaf dit werken in opdracht een unieke impuls aan hun beroepspraktijk. Zo had Hank Hans handenvol werk aan decoraties voor ban ken en kantoren. Van koningin Wilhelmina kreeg Hans vlak na de oorlog opdracht een beeld te maken voor het stadhuis - dat werd Sterker door strijd (1948), de mar meren Davidfiguur en de gevloerde adelaar. Dit beeld prijkt nog altijd in de hal van het stadhuis aan de Coolsingel. Het hakwerk op locatie nam maanden in beslag. Lokale kunstenaars boden assistentie. En raakte Hans door haar geld heen, dan was een persoonlijk briefje naar de koningin vol doende voor een nieuwe storting op haar bankrekening. De feniks is niet alleen overdrachtelijk aanwezig in de monumentale beeldcul tuur van Rotterdam. Ook werd de vuur vogel expliciet genoemd en zelfs verbeeld in marmer, brons of staal. In het gebouw van de Nederlandsche Handelsmaatschap pij aan de Blaak maakte kunstenaar Han Tijdens Rotterdam viert de stad! is er van alles te beleven. Verschillende evenementen, bezienswaardigheden en projecten vormen samen de cul turele manifestatie. Op de website www.rotterdamviertdestad.nl is de actuele informatie te vinden. Ervaar zelf de unieke relatie tussen het ontwerp van de stad en de pro minente plek van beeldende kunst in de openbare ruimte. Een speciale routekaart leidt langs kunst en archi tectuur in het naoorlogse Rotterdam. Langs gevelreliëfs van Louis Van Roode, de Luchtsingel van ZUS en de Hoorn des Overvloeds in de Markt hal van Arno Coenen en Iris Roskam. De kaart kost 3,50 en is verkrijg baar bij OMI, Schiekade 205 en Nai Booksellers, Museumpark 25. Zie ook www.bkor. nl/nieuws/routekaart- kunst-architectuur/ Het Twentse Ros op het bankgebouw, vervaardigd door Cor van Kralingen. Petri voor de ronde publiekshal in 1950 zijn driedimensionale Phoenix. Het beeld staat boven op een prachtige, lederen, ronde bank en fungeerde als een mascotte voor ondernemers, die hier informeel met elkaar van gedachten wisselden over investerin gen, winsten en bedrijfsrisico's. Negen jaar later maakte kunstenaar Kees Timmer een roestvrij stalen plastiek van een feniks die hoog op een mooie sokkel voor de ingang van het nieuwe stationspostkantoor werd geplaatst. Ook dit beeld legde een directe link tussen de herrijzenis van Rotterdam en het aandeel van een bedrijf daarin, dit keer een staatsonderneming. De Feniks werd in 2010 op zijn oorspronkelijke locatie teruggeplaatst, hoewel de PTT al lang als eigenaar is vertrokken. Vanwege de dichte bebouwing valt het beeld vandaag niet erg op. Maar in 1959 staken gebouw en beeld nog fier af tegen de desolate vlakte die Rot terdam was. Het moet een mooi gezicht zijn geweest. maart 2016 HEEMSCHUT 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2016 | | pagina 25