Werf van verhalen Ingewikkelde spagaat Afgelopen zomer werd bij de sloop van een steiger in het Amsterdam-Rijnkanaal een l9'"-eeuws kanon opgevist. Het kanon heeft een nieuwe plek gekregen op het Marineterrein, waar het waarschijnlijk ooit aan boord van een oorlogsschip is gehesen. Het vinden van huurders gaat voorspoedig. In het Poortgebouw zit een interessante waaier van 18 verschillende organisaties. Het is een internationaal gemêleerd en inno vatief gezelschap, waarvan ook de Startup- Delta van Nelie Kroes een paar maanden onderdeel uitmaakte. In september zijn die vertrokken naar een andere locatie, omdat hun groei en ruimtebehoefte niet strookte met de ontwikkelsnelheid van de rest. Ver heugen: 'Wij kunnen op dit moment in het proces niet kiezen voor alleen maar start- ups, dat zou de organische ontwikkeling van het terrein in de weg zitten.' Gelukkig kan herbestemming soms ook erg voor de hand liggen. In de ruimte die tot voor kort in gebruik was bij de audiovisuele dienst van de Marine, zit nu een film- en productie maatschappij. Waarom alles opnieuw inrich ten als je nog prima gebruik kan maken van wat er al is.' Vanuit historisch oogpunt is de Voorwerf het interessantste deel van het terrein. Hier hebben zeehelden van weleer kantoor gehouden, zoals Michiel de Ruyter en Cor- nelis Tromp. Naast het Poortgebouw lagen de scheepshellingen waarop in de Gouden Eeuw de modernste oorlogsschepen van Europa werden gebouwd. Gevleugelde uit drukkingen als 'spijkers op laag water zoe ken' vinden hier hun oorsprong. Bij laag water moesten de scheepstimmerlieden op zoek naar spijkers die tijdens het werk in het water waren gevallen. Van deze historische hellingen is helaas niets meer over. Tijdens de grootschalige herinrichting van het ter rein in de jaren '60 zijn restanten van de hellingen afgegraven. Op onze tocht door het Poortgebouw stop pen we even bij een doodnormale kantoor kamer op de eerste verdieping, met uitzicht op het Scheepvaartmuseum. Verheugen: 'In deze kamer heeft Vincent van Gogh een jaartje gewoond. Zijn oom Jan was com mandant van de Marinewerf en toen Vin cent theologie ging studeren in Amsterdam kon hij hier terecht. In zijn brieven aan broer Theo van Gogh beschrijft hij in enkele pas sages het leven op de werf. Vincent maakt zijn studie echter niet af en vertrok in de zomer van 1878 weer naar zijn ouders in Brabant.' Terug naar het nu. Het Marineterrein is het laatste nog vrije gebied in het centrum van Amsterdam, ledereen kijkt mee en heeft hoge verwachtingen van de herontwikkeling. De druk is dan ook hoog. Jansen: 'Dat is een groot verschil met de Westergasfabriek. Ik weet nog goed dat mensen in het begin dachten dat de Westergasfabriek dichter bij Haarlem lag, dan bij het Leidseplein. Wij moesten destijds echt een soort zen dingswerk doen voor de ontwikkelpotentie van de Westergasfabriek. Ons voornaam ste doel was om huurders te vinden voor de lege gebouwen om te voorkomen dat ze gekraakt zouden worden. Dat hoeft nu niet. Bij de Westergasfabriek moesten we de poort wagenwijd opengooien, nu hebben we de deur bewust op een kiertje gezet.' Jansen: 'Een ander verschil is dat wij er al snel achter kwamen dat de monumentale gebouwen van de Westergasfabriek zich heel goed leenden voor een flexibele, cul turele programmering van festivals en eve nementen.' Bewust koos Jansen er voor om gebouwen open te houden en niet aan één huurder te geven. Het Westergasterrein kon zo uitgroeien tot een broedkamer voor nieuwe culturele evenementen en festivals, waarvan een aantal nog steeds bestaat. Jansen heeft het gevoel dat het meer puz zelen wordt om voor alle defensiegebouwen nieuwe functies te vinden: 'Het Marineter rein heeft een minder mooie structuur dan de Westergasfabriek. Het lijkt hier allemaal meer lukraak te zijn neergezet, vooral de jaren '60 gebouwen. Bovendien blijft het 8 HEEMSCHUT december 2015

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 8