Hollands Welvaren Verplaatsing van de werf Onconventionele gebiedsontwikkeling Sociaal engagement co co CD .Q 0) CO O De geschiedenis van het Marine Etablis sement gaat terug naar het midden van de zeventiende eeuw. Op het eiland Katten burg vestigde de Admiraliteit van Amster dam, de voorloper van de Marine, een indrukwekkende scheepswerf, 's Lands Dok was destijds de grootste scheepswerf van het land en voor veel Amsterdammers de belangrijkste broodheer. In korte tijd werden hier 60 moderne oorlogsschepen gebouwd die de boten van de VOO moesten beschermen tegen piraterij en de oorlogs vloot van vijandige naties. Vooral Engeland was een geduchte concurrent voor de Hol landse hegemonie op de wereldzeeën. Als productieplek van die professionele oor logsvloot heeft 's Lands Dok in belangrijke mate bijgedragen aan het succes van de VOC. Het Marineterrein mag men dan ook gerust omschrijven als historische grond van (inter-)nationale betekenis. In de loop van de negentiende eeuw werden de werfactiviteiten steeds meer bemoeilijkt. Eerst door de aanleg van het Oosterdok in 1828, dat de toegankelijkheid voor grote marineschepen beperkte. Daarna volgde de aanleg van het Centraal Station met een spoordijk over de Oosterdokssluis. De mari newerf werd toen vrijwel helemaal geschei den van het open water. In 1915 kwam dan ook een einde aan de marinescheepsbouw, nadat er in totaal 576 schepen van de hellingen waren gegleden. De werf verhuisde naar Den Helder, maar dat betekende niet het einde van de aan wezigheid van de Koninklijke Marine in de stad. Als Marine Etablissement huisvestte het terrein verschillende ondersteunde diensten en organisaties voor de Marine en Defensie. In de jaren zestig is met de aanleg van de IJtunnel een flink deel van het dok gedempt. Veel gebouwen op het terrein dateren daarom uit de jaren zes tig. Alleen de zogenaamde Voorwerf heeft met het Poortgebouw en de oorspronke lijke 107 meter lange muur een historisch karakter. Precies honderd jaar na de verhuizing van de werf uit Amsterdam wordt een deel van het terrein voor het eerst in haar bestaan openbaar toegankelijk. Dat het grootste deel van het terrein nog een aantal jaar in gebruik blijft bij de Koninklijke Marine en Defensie verklaart de nog altijd onscherpe luchtfoto's van het gebied op Google maps. Het Rijk en de gemeente Amsterdam heb ben in 2013 afspraken gemaakt over de gefaseerde afstoting van de defensiegebou wen en de stapsgewijze herontwikkeling van het terrein. Liesbeth Jansen beaamt dat de crisis zeker van invloed is geweest op de beslissing voor deze onconventionele orga nische gebiedsontwikkeling. Jansen: 'Bij het Marineterrein hebben we te maken met een constructie waarbij de grond en gebouwen die de Marine afstoot in eigendom blijven van het Rijk tot dat er een koper is gevonden. Bij de Westergas fabriek ging dat destijds heel anders. Dat terrein kwam in één keer vrij, nadat het GVB (gemeentelijk vervoersbedrijf, red.) was ver trokken. De gebouwen moesten aan één marktpartij verkocht worden, maar de grond bleef eigendom van het toenmalige stads deel Westerpark. Omdat het vinden van die marktpartij zo lang duurde, kon de tijdelijke invulling uiteindelijke bepalend worden voor het toekomstige gebruik van die gebouwen. Wij hebben nu tot 2018 de tijd gekregen om met een tijdelijk programma het terrein van kleur te laten veranderen: van een gesloten defensieterrein naar een gedifferentieerd gebied met stedelijke functies.' Tijdens een rondwandeling over de Voor- werf legt Jacqueline Verheugen uit hoe de herontwikkeling sinds de winter van 2015 wordt opgepakt: 'De tijdelijke invul ling gaat richting geven aan wat hier in de toekomst gaat gebeuren. Maar we gooien niet zo maar de poort open. We borduren voort op de aanwezige waarden van het gebied die grotendeels bepaald zijn door het 350-jarige verblijf van de Marine. Wij zoeken naar nieuwe bedrijvigheid en func ties die passen bij de waarden vernieuwing, verbinding en focus. We zoeken mensen die nieuwsgierig zijn, die willen ontdekken en in dat proces innovatieve combinaties van techniek, wetenschap en ondernemer schap willen aangaan. En dit doen met een bepaalde doelgerichtheid en no-nonsense aanpak, naar voorbeeld van de Marine: met focus, volhardingen sociaal engagement.' De 17de-eeuwse toegangspoort tot het Marineterrein aan de Kattenburgerstraat 7. december 2015 HEEMSCHUT 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 7