Ultieme reddingspoging Sloop voor parkeerprobleem?! FRIESLAND Leeuwarden - Heemschut Friesland doet een ultieme poging om ten minste één van de zogeheten Hellingbaanflats in de Leeuwarder wijk Schieringen te behouden. Al enkele jaren maakt Heemschut zich sterk voor het behoud van de Hellingbaanflats. Ondanks het pleidooi voorbehoud is Woningcorporatie Elkien in 2014 begonnen met de sloop van deze bijzondere flats uit de wederopbouwperiode. Vanwege de voor deze bouwtijd karakteristieke vormgeving, detaillering en materiaalgebruik zijn de flatge bouwen uit 1954-1957 van architectuurhisto risch belang. Vooral de zogenaamde helling- banen, die de verschillende verdiepingen met elkaar verbinden, zijn typologisch uitzonderlijk. De cultuurhistorisch waardevolle flats hebben bovendien op een nominatielijst van mogelijke gemeentelijke monumenten gestaan, maar tot een formele aanwijzing heeft dit helaas niet geleid. Omdat de flats in een slechte bouwkun dige staat verkeren, heeft Elkien gekozen voor nieuwbouw in plaats van restauratie. De eerste flats zijn al gesloopt. Als ultieme reddingspo ging om één van de Hellingbaanflats toch te behouden, heeft Heemschut Friesland onlangs bij Elkien en de gemeente een compleet uit gewerkt en financieel haalbaar renovatieplan ingediend, ontworpen door architectenbureau Adema uit Dokkum. In het plan, waarbij de middelste van de drie flats aan de Vuurdoorn- straat grotendeels behouden kan blijven en wel zodanig dat de essentie van de Hellingbaanflat bewaard blijft; een van de vleugels wordt dan ingekort. Ook is er al een schriftelijke toezeg gingvan een marktpartij die deze plannen voor eigen rekening en risico zou willen uitvoeren. Elkien en de gemeente buigen zich momenteel over het ingediende voorstel. Marloes Eskens Impressie van de behoudsoptie voor de Hellingbaanflat. OVERIJSSEL Deventer - Het Deventer stadsbestuur heeft deze zomer besloten om waardevol (indus trieel) erfgoed aan de IJssel te gaan slopen voor een tijdelijke parkeervoorziening aan de rand van het stadshart. Heemschut Overijs sel maakt zich samen met de Stichting Oud Deventer en de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED) sterk voor het voortbestaan van dit stukje van het IJsselfront aan het Pot hoofd. In het afgelopen jaar is in overleg met de gemeente Deventer een cultuurhistorische waardenkaart voor het Sluiskwartier vast gesteld. Alle partijen waren erg positief over deze samenwerking vooruitlopend op verdere planontwikkelingen. De bebouwing aan het Pothoofd komt al voor op de kadastrale kaart van 1832 en bestaat voor een deel uit oude pakhuizen. De panden behoren tot de oudste bouwgedeelten in dit deel van de stad. Op de waardenkaart is vastgesteld dat enkele van de panden historische waarde hebben en dat er nader onderzoek zal volgen. De besluitvorming van de gemeente zo kort na de deze vaststelling is natuurlijk uiterst teleurstellend. De aanleiding is het verbeteren van de zichtbaarheid van een tijdelijk parkeerterrein aan de Sluisstraat, net achter het Pothoofd. Een toegang aan de IJs- selzijde en sloop van de aangewezen panden is voor het gemeentebestuur dé oplossing. Intussen is er een Burgercomité 'Geen sloop voortijdelijke parkeerplaatsen' opgericht en zijn ook enkele politieke partijen tot inkeer geko men. Het alternatief van de erfgoedorganisa ties: Sloop desnoods enkele nieuwere panden die iets verderop aan het Pothoofd staan. Daar is voldoende ruimte voor een toegang tot het parkeerterrein en ook verkeerskundig lijkt dat een veel betere plek! Ingrid van Bergenhenegouwen De bewuste panden aan het Pothoofd. december 2015 HEEMSCHUT 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 15