Ultieme reddingspoging
Sloop voor parkeerprobleem?!
FRIESLAND
Leeuwarden - Heemschut Friesland doet een
ultieme poging om ten minste één van de
zogeheten Hellingbaanflats in de Leeuwarder
wijk Schieringen te behouden. Al enkele jaren
maakt Heemschut zich sterk voor het behoud
van de Hellingbaanflats. Ondanks het pleidooi
voorbehoud is Woningcorporatie Elkien in 2014
begonnen met de sloop van deze bijzondere
flats uit de wederopbouwperiode. Vanwege de
voor deze bouwtijd karakteristieke vormgeving,
detaillering en materiaalgebruik zijn de flatge
bouwen uit 1954-1957 van architectuurhisto
risch belang. Vooral de zogenaamde helling-
banen, die de verschillende verdiepingen met
elkaar verbinden, zijn typologisch uitzonderlijk.
De cultuurhistorisch waardevolle flats hebben
bovendien op een nominatielijst van mogelijke
gemeentelijke monumenten gestaan, maar tot
een formele aanwijzing heeft dit helaas niet
geleid. Omdat de flats in een slechte bouwkun
dige staat verkeren, heeft Elkien gekozen voor
nieuwbouw in plaats van restauratie. De eerste
flats zijn al gesloopt. Als ultieme reddingspo
ging om één van de Hellingbaanflats toch te
behouden, heeft Heemschut Friesland onlangs
bij Elkien en de gemeente een compleet uit
gewerkt en financieel haalbaar renovatieplan
ingediend, ontworpen door architectenbureau
Adema uit Dokkum. In het plan, waarbij de
middelste van de drie flats aan de Vuurdoorn-
straat grotendeels behouden kan blijven en wel
zodanig dat de essentie van de Hellingbaanflat
bewaard blijft; een van de vleugels wordt dan
ingekort. Ook is er al een schriftelijke toezeg
gingvan een marktpartij die deze plannen voor
eigen rekening en risico zou willen uitvoeren.
Elkien en de gemeente buigen zich momenteel
over het ingediende voorstel.
Marloes Eskens
Impressie van de behoudsoptie voor de Hellingbaanflat.
OVERIJSSEL
Deventer - Het Deventer stadsbestuur heeft
deze zomer besloten om waardevol (indus
trieel) erfgoed aan de IJssel te gaan slopen
voor een tijdelijke parkeervoorziening aan de
rand van het stadshart. Heemschut Overijs
sel maakt zich samen met de Stichting Oud
Deventer en de Stichting Industrieel Erfgoed
Deventer (SIED) sterk voor het voortbestaan
van dit stukje van het IJsselfront aan het Pot
hoofd. In het afgelopen jaar is in overleg met
de gemeente Deventer een cultuurhistorische
waardenkaart voor het Sluiskwartier vast
gesteld. Alle partijen waren erg positief over
deze samenwerking vooruitlopend op verdere
planontwikkelingen. De bebouwing aan het
Pothoofd komt al voor op de kadastrale kaart
van 1832 en bestaat voor een deel uit oude
pakhuizen. De panden behoren tot de oudste
bouwgedeelten in dit deel van de stad. Op de
waardenkaart is vastgesteld dat enkele van de
panden historische waarde hebben en dat er
nader onderzoek zal volgen. De besluitvorming
van de gemeente zo kort na de deze vaststelling
is natuurlijk uiterst teleurstellend. De aanleiding
is het verbeteren van de zichtbaarheid van een
tijdelijk parkeerterrein aan de Sluisstraat, net
achter het Pothoofd. Een toegang aan de IJs-
selzijde en sloop van de aangewezen panden is
voor het gemeentebestuur dé oplossing.
Intussen is er een Burgercomité 'Geen sloop
voortijdelijke parkeerplaatsen' opgericht en zijn
ook enkele politieke partijen tot inkeer geko
men. Het alternatief van de erfgoedorganisa
ties: Sloop desnoods enkele nieuwere panden
die iets verderop aan het Pothoofd staan. Daar
is voldoende ruimte voor een toegang tot het
parkeerterrein en ook verkeerskundig lijkt dat
een veel betere plek!
Ingrid van Bergenhenegouwen
De bewuste panden aan het Pothoofd.
december 2015 HEEMSCHUT 15