Meer erkenning noodzakelijk De ontwikkeling van de ambachtsschool tussen 1890 en 1968 Meer dan 100 jaar kende Nederland het begrip ambachtsschool. Deze scholen ontstonden uit de vraag naar goed geschoolde arbeiders. Vooral de grote praktijklokalen zijn kenmerkend voor het schooltype. Nu staan ze onder druk. Een inventarisatie van de stand van zaken en een pleidooi voor meer waardering, behoud en zorgvuldige herbestemming. Maarten de Graad Praktijklokalen De ambachtsschool ontstond in 1861. De Maatschappij voor de Werkende Stand stichtte in Amsterdam de eerste ambachts school van Nederland. Door de industriali satie vanaf het midden van de 19de eeuw ontstond er bij bedrijven een steeds toe nemende behoefte aan ervaren vakkrach ten. Daarnaast was er voor leerlingen die van de lagere school kwamen geen ver plichte opleiding. Dit veranderde door de verlening van de leerplichtwet. Vrijwel alle vroege ambachtsscholen zijn oorspronkelijk ontstaan uit een initiatief van de gegoede burgerij en werkgeversorganisaties in hun zoektocht naar geschoolde arbeiders. Het onderwijssysteem van de ambachts school voorzag zowel naast een theoriedeel vooral in praktijkonderwijs. Hierdoor onder scheidde het zich van andere voortgezette onderwijsinstellingen. De enige vergelijk bare school was de zogenaamde huishoud school. De ambachtsschool richtte zich echter uitsluitend op jongens. Op de ambachtsschool werden allerlei opleidingen verzorgd; van smid, timmer man, meubelmaker, huisschilder tot bank werker en instrumentmaker. Ook waren er cursussen koper-, lood- en zinkbewerken en na 1900 elektriciteitsleer, auto-, motor- en rijwielhersteller. De school koos de opleidin gen zo, dat er werd aangesloten bij de vraag van toekomstige werkgevers. Er kwamen opleidingen die twee- tot vier jaar duurden en zelfs voor volwassenen geschikt waren. In een aantal gevallen kreeg men in plaats van een diploma een getuigschrift. De aandacht voor het praktijkonderwijs resulteerde al snel in grote praktijklokalen. Hierbij moet worden gedacht aan teken zalen, smederijen, houtwerkplaatsen en metaalbewerkingslokalen. Aanvankelijk waren deze niet direct als zelfstandig onderdeel van de gebouwen herkenbaar. Omdat voor ambachtsscholen ook de gangbare archi tectuuropvattingen werden gevolgd, bevon- Ambachtsschool uit 1910 te Den Haag. 6 HEEMSCHUT september 2015

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 6