Label als eretitel Predicaten De balen met tabak in De Olifant te Kampen. Frankrijk succesvol het economische erf goed onder de aandacht, bestaande uit tra ditionele ambachtelijke bedrijven die wer ken volgens de hoogste kwaliteitsnormen. Het Label is in 2014 genomineerd voor de 'Europese Awards voor Ondernemerschaps bevordering' onderdeel van de Europese MKB/KMO-week van de Europese Unie, waarbij succesvolle activiteiten en initiatie ven ter bevordering van ondernemingen en ondernemerschap worden geïdentificeerd en erkend. Als onafhankelijke vereniging signaleert Fleemschut ontwikkelingen in de samen leving en in het erfgoedveld. Vandaag de dag wordt er in het erfgoedveld meer en meer gewerkt vanuit een integrale aan pak waarbij het monument, de functie en het verhaal samenvallen. Als particuliere erfgoedorganisatie heeft Fleemschut het initiatief genomen om het Label in Neder land op te richten, waarin verschillende vor men van materieel en immaterieel erfgoed samenkomen. Dit vanuit de overtuiging dat een monument het meest gebaat is bij een onderneming waarbij de bedrijfscontinuïteit gewaarborgd is en dat met respect omgaat met het gebouw. Authenticiteit is een van de belangrijkste waarden in onze hedendaagse samenleving. Veel bedrijven verkopen producten waarbij geclaimd wordt dat het product 'authentiek' is, vaak verwijzend naar het gebruik van tra ditionele grondstoffen of een traditionele productiewijze. Bij nader onderzoek wordt vaak duidelijk dat een dergelijke claim wei nig hout snijdt en dat van traditie geen of weinig sprake is. Het Label Levend Erfgoed in Bedrijf wil bedrijven zichtbaar maken die werken met passie voor traditie en waarbij 'authenticiteit' geen loze reclameslogan is, maar tot in de haarvaten van het bedrijf aanwezig is. Bedrijven die in aanmerking komen voor het Label Levend Erfgoed in Bedrijf zijn bijzondere bedrijven die passie voor traditie en innovatie, erfgoed en de toekomst op kwalitatief hoogstaand niveau met elkaar weten te combineren. Het Label moet een eretitel worden. Zoals de ondertitel 'Traditie, passie excellentie' laat zien wordt het de 'Michelinster' voor bedrijven met passie voor traditie en excel lentie. Het grote publiek gaat dankzij het label zien en begrijpen dat bedrijven die het Label dragen oorspronkelijk werken, een historie hebben die zij in het heden huldi gen en willen doorzetten in de toekomst. Het gaat om iconische bedrijven met wor tels in een bepaalde streek, die van gene ratie op generatie traditionele vaardigheden en producenten voortbrengen en die samen de economische en culturele identiteit van Nederland vormen. Internationaal kan het Label worden ingezet als 'Dutch Entrepre- neurial Fleritage Quality'. Het Label wordt een mes dat aan twee kan ten gaat snijden. Enerzijds is de doelstel ling het in standhouden van het geheel aan cultureel erfgoed binnen een bedrijf. Ander zijds wil het Label bijdragen aan de bedrijfs- continuïteit door dat erfgoed als 'Unique Selling Point' voor de consument zichtbaar te maken. In Nederland worden drie eervolle predica ten uitgereikt aan levend erfgoed bedrijven; de predicaten Flofleverancier en Koninklijk en de Nationale Inventaris Immaterieel Erf goed. Bedrijven die het predicaten Flofle verancier en Koninklijk hebben verkregen, laten daarmee zien dat hun bedrijf in aan zien staan vanwege de kwaliteit en continu- iteit, maar hoeven geen aandacht te beste den aan het erfgoed binnen hun bedrijf. Bescherming van ambachten is het doel van de Nationale Inventaris Immaterieel Erfgoed, maar deze lijst heeft nadrukkelijk geen commerciële insteek. Het Label ver enigt het beste van al deze eervolle onder scheidingen met elkaar en ondersteunt economisch erfgoed door een keurmerk dat staat voor traditie, passie en excellentie. Het bestuur van Fleemschut heeft naar aanleiding van een verkennend onderzoek geconcludeerd dat er goede mogelijkheden zijn om het Label Levend Erfgoed in Bedrijf op te zetten. Op dit moment worden de haalbaarheid en kansen vanuit bedrijven, overheden en andere mogelijke partners verder onderzocht. Fleemschut is trots om te melden dat het project wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Flenk en Flenkfonds, een fonds op naam van Erf goedverenging Bond Fleemschut. Steenbakkerij Randwijk produceert speciale soorten en oplagen bakstenen voor de res- tauratiemarkt. juni 2015 HEEMSCHUT 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 37