De Efteling een monument? De Efteling gedocumenteerd Vernieuwing Museum In 'het boek Toonbeelden van de Wederopbouw, Architectuur, steden bouw en landinrichting in Nederland' besteedde prof. dr. Marieke Kuipers als eerste enige aandacht aan de monumentwaarde van het sprook jesbos. Het advies van de Raad voor Cultuur aan minister Bussemaker om breder aandacht te besteden aan monumenten uit de periode van de Wederopbouw rechtvaardigt aanwijzing op rijksniveau van het Spookjesbos en andere onderdelen van de Efteling. Over de Efteling en haar historie verschenen diverse jubileumuitgaven. De meest recente 'Mam, zijn we d'r al' verscheen in 2012 bij het 60-jarig jubileum. Bij het 40-jarig jubileum verscheen een kleine jubileumuitgave onder de titel 'Mam, een dup pie voor een kip'. Het 50-jarig jubileumboek 'De Efteling, Kroniek van een Sprookje' geeft het meest complete historisch overzicht van het park. Vermeldenswaard zijn voorts de biografie over Peter Reijnders geschreven door Rob Smit uit 1984 en de Elsevier pocket 'Het sprookje van de Efteling' door Bob Venmans uit 1952, een waar tijdsdocument uit de periode van de Wederopbouw. Op internet biedt de Efteling een uitgebreid onderdeel over de historie van het park: www.efteling.com/NL/Over-de-Efteling/Park-Geschiedenis.html Kleine Boodschap. Enkele jaren later volgen de rode schoentjes, Hans en Grietje en de kip met de gouden eieren. In 1958 vliegt een heuse fakir heen en weer, die tulpen laat bloeien. Pieck drukt zijn eigen stempel op het park. Met de aankoop van de laatste stoomcar- rousel, die hij deels opnieuw in eigen stijl decoreert, wordt een nieuwe trekpleister geopend. Hetzelfde geldt voor de stoom treinen die op smalspoor door de Erfteling gaan rijden. Aan de carrousel wordt een miniatuurwereld gebouwd. Honderdduizen den bezoekers vergapen zich vanaf 1971 aan het diorama. Met de opening van het spookslot in 1978 geeft Pieck het stokje over aan andere ontwerpers. De stijl van Anton Pieck is echter tot op de dag van van daag een van de kernwaarden van het park. In de jaren '80 van de twintigste eeuw con stateerde de parkdirectie dat er wat moest gebeuren om de Efteling een goede toe komst te blijven bieden. De introductie van de loopingachtbaan, de Python, deed veel stof opwaaien. De Efteling richtte zich met een niet gethematiseerde attractie nu ook op de oudere jeugd. Zo werd een nieuwe doelgroep naar het park gehaald. Maar... de Efteling keerde terug naar haar wortels. Thematisering van attracties bleek de tover formule. Wat we heden ten dage in Ame rikaanse termen vatten als 'branding' en 'marketing', pakte de Efteling op eigen wijze aan, en met succes. Het sprookje bleef centraal staan en rond die belevenis wer den nieuwe attracties en concepten ontwik keld. Grote attracties als Droomvlucht en Het Volk van Laaf werden gethematiseerd. Zo is de illusieschommel 'Villa Volta' door de aankleding, het verhaal van Hugo van de Loonse en Drunense Duinen, en de stem men van onder andere Jules Croiset, een regelrechte publiekslieveling geworden. Ook bij de nieuwste attracties als 'De Vliegende Hollander', de achtbaan 'Joris en de Draak' en de dit jaar opgeleverde 'Baron 1898' hebben een sage of legende als leidraad. In het Efteling museum in het park vinden we de eerste primitieve poppen, borden en figuren. Ze dateren uit het tijdperk van ver voor de computer en voor de uitvinding van het polyester. Vlakbij staat de klok van 'Zwaan Kleef Aan', leder kwartier lopen houten figuurtjes een rondje op een schijf, terwijl een miniscuul prinsesje wiegend uit de dan geopende raampjes toekijkt. De figuurtjes worden sleets, maar ze schuifelen stug door. Een status als monument heeft de Efteling merkwaardig genoeg nog niet. Het is niet zo dat de parkdirectie en ontwerpers niet met zorg, liefde en aandacht omgaan met de Langnek. erfenis van Pieck en Reijnders. Het tegen deel is het geval. Het is ook niet omdat het sprookjesbos bedreigd wordt. Het is vanwege de erkenning voor een succesvol park dat miljoenen Nederlanders meerdere keren in hun leven hebben bezocht, dat de minister van cultuur deze op bijzondere wijze verbeelde sprookjes de status van rijksmonument zou moeten geven. juni 2015 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 35