0 0 De wandschildering in de Goeman Borgesiusschool. medaille van de stad Parijs. Ondanks het feit dat bij haar borstkanker werd geconsta teerd, blijft ze positief en actief als lid van de Amsterdamse Commissie voor Speciale Kunstopdrachten en het Adviescollege voor Onderwijs van het departement van Onder wijs en Wetenschappen. Haar eerste grote solotentoonstelling vond plaats in 1962 in het Stedelijk Museum. Na haar overlijden in 1966 organiseerden onder andere Museum Fodor in Amsterdam (1967) en het Cobra Museum in Amstelveen (2000) overzichts exposities van haar werk. De laatst overgebleven muurschildering van Hunziker, die in het verleden al enkele malen is gerestaureerd, wordt nu met ver nietiging bedreigd door de geplande sloop van het schoolgebouw ten behoeve van nieuwbouw op dezelfde locatie. De Rijks dienst Cultureel Erfgoed heeft aangegeven het kunstwerk als zeer behoudenswaardigte bestempelen. Oorspronkelijk is de schildering in de Goe man Borgesiusschool aangebracht op de ongepleisterde bakstenen muur. Hierin wer den twee maal drie deuren opgenomen, die eveneens van kleuren werden voorzien, harmoniërend met de omringende schilde ring. Bij de verbouwing in 1997, waarbij met respect voor het oorspronkelijke ontwerp, extra gangen en een nieuwbouwgedeelte zijn toegevoegd, zijn vijf van deze zes deuren dichtgemetseld en is een centrale deurope ning daarvoor in de plaats gekomen. Op de dichtgemetselde gedeelten is een niet altijd geslaagde poging gedaan de figuratie van de wandschildering door te zetten. Door specialisten en vrijwilligers van de Werkgroep Monumentale Kunst van Heemschut worden, in samenwerking met de bestuurscommissie voor Amsterdam Nieuw-West, de mogelijkheden voor herbe stemming van het schoolgebouw inclusief de wandschildering onderzocht. Herplaat sing van de betreffende wandschildering in nieuwbouw elders lijkt niet goed moge lijk. Heemschut hoopt dat overheden en mogelijk fondsen zich voor behoud van dit werk willen inzetten en een redding zullen faciliteren. Een beschermde status van het gebouw vanwege het kunstwerk kan daarbij helpen. In de periode van de Wederopbouw (circa 1945-1965) is veel monumen tale kunst gerealiseerd, in samen spraak tussen architect en kunste naar. Vanwege gebreken of omdat de behuizing niet meer voldoet, worden steeds meer gebouwen uit die periode gesloopt. De eigenaars denken meestal niet aan herbestem ming, hoewel dat meestal minder kostbaar is dan sloop en nieuw bouw. Dikwijls komen erfgoedorganisaties of bewonersgroeperingen er pas ach ter als het te laat is. Het enige wat dan nog overblijft, is herplaatsing van de kunst op een nieuwe loca tie, maar die is vaak moeilijk te vin den. Bovendien zijn er onvoldoende fondsen die een dergelijke kostbare operatie mogelijk maken. Aanklop pen bij de bevoegde instanties geeft meestal nul op het rekest. Ontwerp van de wandschildering. juni 2015 HEEMSCHUT 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 13