Eerste vrouw in de wandkunst
Frieda Hunziker (1908-1966)
Veel kwalitatief hoogwaardige kunst uit de periode van de
Wederopbouw dreigt verloren te gaan. De Werkgroep Monumentale
Kunst van Heemschut probeert hier wat aan te doen.
12 HEEMSCHUT juni 2015
Frieda Hunziker tekent en schildert aan
vankelijk in een eenvoudige realistische
stijl. De composities, vooral natuurimpres
sies en stillevens, zijn goed uitgebalan
ceerd. Ze exposeerde met een groep van
twaalf schilders onder de naam 'Kunst in
Vrijheid'. In 1947 richtten Willy Boers, Ger
Gerrits en Frieda Hunziker de kunstbewe
ging 'Vrij Beelden' op, samen met onder
andere Peter Alma, Wim Kersten, Harry van
Kruiningen en Piet Ouborg. Zij voelden zich
verwant met de Cobra beweging, maar niet
gebonden aan een gemeenschappelijke
vormentaal. Zelf komt Hunziker in 1948 tot
volledige abstractie, waarbij ze een intuï
tief gevoel voor structuur en vlakverdeling
heeft. Zij exposeerde op de Salon des Réa-
<1 Frieda Hunziker. Willem Heijbroek
Vanaf 1952 maakte kunstenares Frieda
Hunziker een aantal omvangrijke schilde
ringen, onder meer voor een kinderspeel
plaats bij een clubhuis in Utrecht. Een aan
tal scholen in Amsterdam West gaf haar een
opdracht muurschilderingen voor het interi
eur te maken. Deze zijn grotendeels verlo
ren gegaan. De laatste muurschildering die
nog rest, met een afmeting van ongeveer
4,20 bij 25 meter, dateert uit 1963 en
bevindt zich in de Goeman Borgesiusschool
in Amsterdam Nieuw-West. Dit is een van
de objecten waar de Werkgroep Monumen
tale Kunst van Fleemschut zich voor inzet.
lités Nouvelles, de jaarlijks terugkerende
gezaghebbende tentoonstelling van geo-
metrisch-abstracte kunst in Parijs en nam
in binnen- en buitenland deel aan verschil
lende exposities. Na een reis naar Curagao
werkte ze weer meer figuratief.
Steeds meer kunstenaars sloten zich aan bij
'Vrij Beelden', dat in 1955 opgaat in de 'Liga
Nieuw Beelden'. Deze Liga had tot doel de
contacten met architecten en de rest van de
samenleving te verstevigen en zette daar
mee een eerste stap naar de monumentale
kunsten. Op de vijfde expositie van de Club
International Féminine, in 1960 gehouden
in Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris,
werd haar werk bekroond met de zilveren
De wandschildering in de Goeman Borgesiusschool. Foto 2009