Eerste vrouw in de wandkunst Frieda Hunziker (1908-1966) Veel kwalitatief hoogwaardige kunst uit de periode van de Wederopbouw dreigt verloren te gaan. De Werkgroep Monumentale Kunst van Heemschut probeert hier wat aan te doen. 12 HEEMSCHUT juni 2015 Frieda Hunziker tekent en schildert aan vankelijk in een eenvoudige realistische stijl. De composities, vooral natuurimpres sies en stillevens, zijn goed uitgebalan ceerd. Ze exposeerde met een groep van twaalf schilders onder de naam 'Kunst in Vrijheid'. In 1947 richtten Willy Boers, Ger Gerrits en Frieda Hunziker de kunstbewe ging 'Vrij Beelden' op, samen met onder andere Peter Alma, Wim Kersten, Harry van Kruiningen en Piet Ouborg. Zij voelden zich verwant met de Cobra beweging, maar niet gebonden aan een gemeenschappelijke vormentaal. Zelf komt Hunziker in 1948 tot volledige abstractie, waarbij ze een intuï tief gevoel voor structuur en vlakverdeling heeft. Zij exposeerde op de Salon des Réa- <1 Frieda Hunziker. Willem Heijbroek Vanaf 1952 maakte kunstenares Frieda Hunziker een aantal omvangrijke schilde ringen, onder meer voor een kinderspeel plaats bij een clubhuis in Utrecht. Een aan tal scholen in Amsterdam West gaf haar een opdracht muurschilderingen voor het interi eur te maken. Deze zijn grotendeels verlo ren gegaan. De laatste muurschildering die nog rest, met een afmeting van ongeveer 4,20 bij 25 meter, dateert uit 1963 en bevindt zich in de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam Nieuw-West. Dit is een van de objecten waar de Werkgroep Monumen tale Kunst van Fleemschut zich voor inzet. lités Nouvelles, de jaarlijks terugkerende gezaghebbende tentoonstelling van geo- metrisch-abstracte kunst in Parijs en nam in binnen- en buitenland deel aan verschil lende exposities. Na een reis naar Curagao werkte ze weer meer figuratief. Steeds meer kunstenaars sloten zich aan bij 'Vrij Beelden', dat in 1955 opgaat in de 'Liga Nieuw Beelden'. Deze Liga had tot doel de contacten met architecten en de rest van de samenleving te verstevigen en zette daar mee een eerste stap naar de monumentale kunsten. Op de vijfde expositie van de Club International Féminine, in 1960 gehouden in Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris, werd haar werk bekroond met de zilveren De wandschildering in de Goeman Borgesiusschool. Foto 2009

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 12