I -X- De restauratie van de vestingwerken door deze zich nu in goede staat bevinden. Architecten van de Rijksgebouwendienst bedachten systemen om de metselwerken droog te houden. Die waren goed bedacht maar lastig uit te voeren. Het metselwerk van enige bastions blijft daardoor te nat, wat de lelijke door alg gevormde zwarte kleur van de muren veroorzaakt. Een groot probleem is nu dat het Rijk van de vestingwerken van Naarden af wil. Het onderhoud daarvan kost jaarlijks meer dan een miljoen euro. Een oplossing voor het elders onderbrengen van de vestingwerken lijkt nu te zijn gegeven door de brief van 18 december 2014 van minister Blok aan de Tweede Kamer. Daarin staat dat de minister 61 miljoen aan de Vereniging Nationale Monumentenorganisatie (NMo) als bruids schat biedt, opdat de 34 monumenten die hij aan de NMo wil overdragen, tot in lengte van dagen kunnen worden onderhouden. Vooral vanwege de Naardense vestingwer ken is dat bedrag weliswaar erg aan de krappe kant, maar het is veel meer dan ik had durven hopen. Het stadhuis van Naarden. aan die zijde begonnen met de bouw. Van de zes bastions werden één hele en twee halve bastions gebouwd volgens het zoge naamde Oud Nederlandse Vestingstelsel. Bij de voortgang van de bouw werden de ove rige bastions gebouwd volgens het Nieuw Nederlandse stelsel. Dat onderscheidt zich van het oude model door een ingewikkel dere vorm van de bastions, waardoor meer ruimte ontstond om kanonnen op te stel len. Er is een dubbele gordel van vesting grachten. Daartussen loopt de zogenaamde 'Bedekte Weg'. Bedekt betekent dat ver dedigers van de vesting daar gedekt waren tegen waarneming en beschieting door de vijand. Het is tegenwoordig een geliefd wan delpad. In de binnengracht bevinden zich een zestal ravelijnen, dat zijn eilandjes. Over drie ravelijnen loopt een weg die toegang geeft tot de stad, de andere drie zijn geheel omgeven door water. Op twee plaatsen is de binnengracht doorsneden door een bak stenen dam, 'een beer' geheten. De beren scheidden het zoete water aan de ene van het zoute water aan de andere zijde. Het noordelijke deel van de grachten was des tijds verbonden met de Zuiderzee. In 1964 begon het Rijk, als eigenaar van de vestingwerken, met de restauraties waar- Carlos Scheltema is medeoprichter en bestuurslid van de Stichting De Vesting Naarden, die de belangen van de vesting en in het bijzonder van zijn vestingwerken behartigt. De vesting Naarden. maart 2015 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 35