Amsterdam Overslag dekwartier'. Samen met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is een waardeoordeel opgesteld, maar een monumentenstatus zat er niet in. In september 2010 leverde het Kranenproject een technische specifi catie, inclusief een ontwerpbestek voor her stel van de kraan. Deze is vervolgens geheel opgeknapt, inclusief een nieuwe elektrische installatie en staat nu weer op zijn oor spronkelijke locatie overeind. De kraan, die alles weer kan waarvoor hij oorspronkelijk is ontworpen, werd op 24 augustus 2012 feestelijk in gebruik genomen. de toren zijn daarvoor drie hotelsuites van 5 bij 5 bij 5 meter ondergebracht. De uitvoe ring hiervan gebeurde op een respectvolle wijze. In juli 2013 is de kraan ontmanteld en naar Talsma in Franeker vervoerd, waar na stralen en repareren de aanpassingen zijn aangebracht. De eind 2013 terugge keerde kraan is ter plekke weer opgebouwd. De drijfwerken zijn verwijderd, de kraan kan alleen nog draaien op de wind, als een vaantje. Dat moet wel, want een stevige windbelasting op de giek brengt de stabili teit ernstig in gevaar! '7 Een andere scheepskraan waarbij het Kranenproject actief betrokken was, is de Flensen Torenkraan op de NDSM werf in Amsterdam-Noord. Deze kraan 'no. 13' is onderdeel van het voormalige NDSM- com plex, dat als geheel een monumentenstatus heeft. De gemeente vroeg ons als begelei dende instantie. Ons inspectieplan is ver volgens door een gespecialiseerd bedrijf uitgevoerd. Voor de dringende reparaties heeft het Kranenproject een ontwerp-repa- ratie/conserveringsplan opgesteld. Op dat moment is de kraan verkocht aan de onder nemer, 'Faralda', die hem tot een bijzon dere hotellokatie wilde herbestemmen. In De algemeen bekende draaikranen vinden veelal toepassing in de overslag van bulk goed; bouwmaterialen als cement en zand en veevoeder. Bij veevoederbedrijven zijn in de regel kranen aanwezig en bij herbestem ming van leegstaande bedrijven zou naast het hoofdgebouw ook een nieuwe, liefst aanvullende, functie voor (een deel van) de transportinstallatie een integraal onderdeel moeten zijn. Een geslaagd voorbeeld is de kraan bij de Cereolfabriek te Utrecht, van belang als teken van de onderlinge verbon denheid tussen fabriek en Merwedekanaal. Een 'wild plan' om er een woning aan te hangen, Elevator living, bleek onhaalbaar. Een hoekje in van de drie bijzonder ingerichte hotelsuites in de NDSM-kraan. Anno 2014 staat de kraan er te staan: nie mand wil er iets mee en het voldoet prima als verwijzing naar de historie. m/j Een dergelijke symboolfunctie heeft ook de gerestaureerde kraanbaan in Flelmond. Deze uit 1928 daterende losinstallatie van een brandstoffen- en bouwmaterialenhan- del leek, nadat de baan zijn functie had verloren, rijp voor de sloop. De status van gemeentelijk monument biedt dan weinig bescherming met een eigenaar, die over de overdracht aan de gemeente een zakelijk geschil had. Leden van het Kranenproject waren actief betrokken bij de behoudsactie en dienden van advies bij de restauratie. De eerste officiële hijsklus na de restauratie van de kraan in Missingen: het tillen van de 16 ton Uiteindelijk is de, met behulp van leerlingen zware eikenhouten hoogaars Alcyon van de Stichting Behoud Hoogaars, 11 december 2012. van het plaatselijk ROC, opgeknapte baan E±j inclusief machinistenhuis begin 2014 weer toonbaar geworden, maar niet meer wer- kend: de kraan staat vast. Het geheel is een n laatste herinnering aan de drukke overslag langs de Zuid-Willemsvaart in de regio. Dr. Giel van Hooff is historicus en werkzaam aan de Faculteit Industrial Engineering Innovation Sciences van de Technische Uni- g- versiteit Eindhoven; Gerard Jacobs was als O constructeur werkzaam in de kranenbouw g en is sinds enkele jaren actief als consulent B beheer en behoud kranenerfgoed. 0 "5 O Op www.kranenprojekt.nl vindt u meer infor- matie over de werkgroep en haar activiteiten. maart 2015 HEEMSCHUT 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2015 | | pagina 33