Gastcolumn Mirjam Blott Toekomst Religieus Erfgoed is echt een collectieve opgave 2008 was het Jaar van het Religieus Erfgoed, waarin de groeiende problematiek van leegkomende kerken en kloosters nationaal op de kaart werd gezet. 2008 was ook het begin van de economische crisis, met fikse overheidsbezuinigingen als gevolg. Na het themajaar verviel de verbindende motor achter een pril netwerk en het politieke landschap veranderde. Het Jaar van de Historische buitenplaatsen en dat van de Boerderij volgden en zo geraakte het religieus erfgoed een beetje uit het vizier. In 2012 nodigde de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed landelijke partners uit om te verkennen hoe het religieus erfgoed er voorstond. Snel kon worden gecon cludeerd dat de urgentie van de problematiek onverminderd groot is, vanwege de omvang en vanwege de snelheid waarin de leegstand zich voltrekt. Voor een deel van de gebouwen kunnen nieuwe eigenaren en bestemmingen worden gevonden, maar voor een deel waarschijnlijk ook niet. Andere problemen zijn dat lokaal par tijen rondom dreigende leegstand soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Boven dien brengt de instandhouding van gebouwen, die nog wel in religieus gebruik zijn, steeds meer eigenaren in de moeilijkheden. Vanuit dit beraad ontstond uiteindelijk de Agenda Toekomst Religieus Erfgoed, die in juni 2014 werd gelanceerd. Organisatorisch gefaciliteerd door de RCE benade ren betrokken partners de problematiek als een collectieve opgave, met aandacht voor zaken als exploitatie en nieuwe financieringsvormen, open gesprekken over soms pijnlijke processen rondom leegkomende gebouwen en hoe dergelijke situa ties beter te ondervangen. Met als doel helder te krijgen waar wet- en regelgeving nieuwe ontwikkelingen bemoeilijken en hoe processen te versoepelen. En vooral met de grote uitdaging het onderwerp waardering en selectie te bezien vanuit een breder perspectief, zodat naast cultuurhistorische waarden ook religieuze en maat schappelijke waarden in een afwegingskader kunnen worden samengebracht. Het is een realistische gedachte dat sommige gebouwen zullen moeten verdwijnen. Maar het is belangrijk dat er nooit gesloopt wordt zonder een voorafgaande, heel zorgvuldige afweging. Ook dat is een collectieve opgave, waarbij het helpt ieders beweegredenen te kennen, begrip te hebben voor de moeite die het een kerkeige- naar kost een gebouw los te laten en oog te hebben voor de effecten op de omge ving bij het verlies van een icoon in een wijk. De kring van betrokkenen rondom religieus erfgoed is veel groter dan die van een religieuze gemeenschap alleen. Maar dat hoef ik u niet uit te leggen. De Agenda genereert veel aandacht vanuit de media. Een artikel in een landelijke krant met daarbij een wel erg grote foto van mijzelf als woordvoerder, had een onverwacht mooi effect. In de dagen erna werd ik telefonisch en per mail veelvul dig benaderd door allerlei mensen die mij graag vertelden over hun gebouw. Een illustratie van het feit dat ook binnen een overkoepelend initiatief uiteindelijk alles zich afspeelt binnen de menselijke maat. En dat houden we goed in het oog, graag gevoed door uw persoonlijke betrokkenheid. Projectleider Agenda Toekomst Religieus Erfgoed In opdracht van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed december 2014 HEEMSCHUT 31

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 31