De Waterwijzer Swifterbantcultuur Mondriaan in Lelystad: Wijk 1. Architect Buitenhuis, werkzaam hij de Rijksdienst IJsselmeer- polders, was verantwoordelijk voor het ontwerp. het vriendelijker gemaakt. Je ziet het: geen graffiti. Dat is een teken dat het gewaar deerd en gerespecteerd wordt.' Op de terugweg naar museum Nieuw Land wijst Bakelaar op plaatsen waar archeolo gische vondsten zijn gedaan: 'Dit land is veel ouder dan je zou denken. De Swifter- bantcultuur is de oudst bekende cultuur van Nederland en Swifterbant ligt in Flevo land.' Scheepswrakken herinneren aan de tijd waarin Flevoland overspoeld werd door de Zuiderzee: 'Dit is een gebied met een zeer oude historie, even interessant als de recente geschiedenis. Rij maar van Emme- loord naar Almere. Dat is een reis door de tijd, van de jaren vijftig van de vorige eeuw naar het begin van deze. Je ziet hoe alles hier in elkaar past, hoe de verbanden lig gen. Allemaal erfgoed waarvoor Fleemschut moet opkomen.' van de inrichting van Flevoland vorm kreeg, resten alleen nog de bergen puin. 'De kan toren van de Rijksdienst voor de IJssel- meerpolders en de ZIJP, de organisatie die de zuidelijke IJsselmeerpolders bestuurde, staan er nog wel. Dat maakt ook dit deel van Lelystad tot een historisch waardevol gebied. Het protest tegen de sloop van De Waterwijzer kreeg landelijke aandacht en veel steun uit de bevolking, maar het was te laat. De contracten voor de sloop waren al getekend en de betrokken partijen hadden ook geen oog voor het algemeen belang.' In de strijd voor het behoud van De Waterwij zer, voelde Bakelaar zich vaak alleen staan. Als woordvoerder kreeg hij flink wat kritiek over zich heen. Eerlijk gezegd had hij toen op meer steun vanuit de landelijke organisatie van Fleemschut gehoopt: 'Maar Fleemschut doet nuttig en noodzakelijk werk, waarvoor we veel meer aandacht mogen vragen.' Wijk 1 - de eerste woonwijk, gebouwd vol gens de principes van 'het nieuwe bouwen' en kenmerkend voor Lelystad - bleef wel goed bewaard. Rechte wegen, huizen in rechthoekige blokken, kleine tuintjes, veel openbaar groen en een duidelijke scheiding tussen autoverkeer en wandel- en fiets paden. Een speciale brug brengt wande laars en fietsers over de brede Floutdreef veilig naar een winkelcentrum: 'Een goed voorbeeld van de architectuur en de ste denbouw uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Als je over de wijk vliegt, zie je een geometrisch patroon als op een schilderij van Mondriaan. Er waren plannen om de wijk grondig te renoveren, maar die hebben we kunnen tegenhouden. Gelukkig maar, dit is nog steeds een fraai opgezette wijk, waar het prettig wonen is.' De schilderijen van Mondriaan vallen op door hun heldere kleuren en ook daarvan zie je in Wijk 1 iets terug. Dat was overigens geen bewuste keuze van de architecten, zegt Bakelaar: 'Wel zijn straten herkenbaar gemaakt door een eigen kleurgebruik.' Bij een parkeergarage laat hij zien dat kleuren een grote rol spelen. 'Dit was een grauw gebouw, waar mensen niet graag kwamen. Met zachte, maar heldere kleuren en door het verwijderen van betonnen wanden is Kleur in de parkeergarage. december 2014 HEEMSCHUT 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 29