Uniek theatermechaniek bedreigd Karei Loeff moderne, zal het wezenskenmerk van dit authentieke theater onherstelbaar verloren zijn. Deskundigen waren wild enthousiast toen zij de werktuigen zagen die oorspron kelijk gebruikt werden voor de decors van de opera's en drama's. Het Franse bedrijf Philastre et Cambon leverde in 1834 de machinerie, die bestaat uit de oorspronke lijke werkburg met 'trekken' (hijswerktuigen) en 'tamboers' (katrollen). De aanvraag voor de aanpassing aan het monument was voor Europa Nostra reden om de Bourlaschouwburg in 2014 op de lijst van de zeven meest bedreigde erfgoe deren van Europa te plaatsen. In 1993 werd het neoclassistische gebouw van architect Pierre Bourla gerestaureerd in het kader van Antwerpen Culturele Hoofdstad van Europa. Daarbij werd een metalen structuur inge voegd, om zowel moderne als klassieke ver toningen mogelijk te maken. Die restauratie werd - ironisch genoeg - toen bekroond met een Europa Nostra Award. De machinerie van de Bourlaschouwburg. December. De tijd van lichtjes en kerstuitstapjes. Naast Duitsland is ook België een van de bestemmingen waar de Nederlander zich vergaapt aan de sfeervolle historische binnen steden. In hartje Antwerpen staat de Bourlaschouwburg. En hoewel er voor de bezoeker niets lijkt te veranderen, is juist deze schouwburg één van de meest bedreigde objecten in Europa. Het lijkt een duivels dilemma. Wil de Bourla schouwburg verder functioneren, dan moet de historische theatermachinerie, die uniek is in Europa, uit het gebouw worden ver wijderd. Dat is althans onderdeel van de plannen van het Toneelhuis, de huidige gebruiker van de schouwburg. Maar als de historische en nog steeds werkbare machi nes in de toneeltoren en in het onderto neel worden ontmanteld en vervangen door Wat is de oplossing voor het dilemma? De historische machinerie zit Het Toneelhuis flink in de weg. Zij willen een vlakke vloer in plaats van een schuin hellende vloer met stoelen. De machinerie moet daarom weg, naar een museum of een plek waar deze beter zichtbaar is voor het publiek. Tegen standers van dit idee houden vast aan het blijven gebruiken van de schouwburg met de huidige beperkingen. Desnoods zou het Toneelhuis maar moeten verhuizen naar een andere locatie. Volgens oud-burgemeester Bob Cools van Antwerpen was het in tact laten van de machinerie en de toneelto ren, en het installeren van een bescheiden nieuw systeem voor decorwissels, destijds een bewuste keuze. De schouwburg bui ten werking stellen door het Toneelhuis te laten verhuizen is eveneens geen optie. Dan zou de Bourla een museum moeten worden en dat zien de Antwerpenaren ook niet zitten. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie wijst erop dat men in andere landen er wel in slaagt om oude theaterzalen met enkele, vaak onmerkbare aanpassingen, als patrimonium te bewaren en te blijven gebruiken. Misschien kunnen bezoekers in de toekomst dan toch nog op gezette tijden een unieke 'behind the scene' tour volgen. De zaal van de Bourlaschouwburg. 22 HEEMSCHUT december 2014

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 22