J
1
De SS Rotterdam werd gebouwd tussen
1955 en 1958 en was een vernieuwend
schip in een tijdperk waarin het trans-Atlan
tische passagiersvervoer per schip het ging
afleggen tegen het vliegverkeer. Zo maakte
het unieke dubbele trappenhuis een eenvou
dige ombouw mogelijk naar een cruiseschip
met één klasse. In plaats van schoorstenen
kreeg het schip twee moderne rookkanalen.
Een groot dekhuis midscheeps gaf het schip
een vernieuwend, vooruitstrevend profiel.
Vele kunstwerken sieren het bijzondere
interieur. In aanwezigheid van koningin Juli-
ana werd het schip in 1959 opgeleverd aan
de Holland America Lijn. In 1968 werd het
stoomschip bij de bouwer, de Rotterdamse
Droogdok Maatschappij (RDM), verbouwd
voor de cruisevaart. Met de opkomst van
steeds modernere en grotere cruisesche
pen werd de 'Grande Dame' langzaam tot
een icoon van een voorbije tijd. Nieuwe
veiligheidseisen maakten het schip voor de
rederij niet meer rendabel. In 1997 werd
het schip verkocht.
De in 2001 opgerichte 'Stichting Behoud
Stoomschip Rotterdam' heeft zich uitput
tend ingezet voor het behoud van het schip
als maritiem erfgoed. In 2004 werd De Rot
terdam BV, onder andere opgericht door
Woningcorporatie Woonbron, eigenaar van
het schip. De hoge investeringen van 120
miljoen euro leidden tot het aftreden van
de Raad van Commissarissen. Het was eind
2010 de vraag of Woonbron het schip in
Rotterdam zou laten liggen of zou verkopen
naar het buitenland. Eind 2012 werd het
schip verkocht aan WestCord Hotels, waar
mee het schip behouden bleef voor Rotter
dam. Het schip ligt in Katendrecht en is ook
voor publiek toegankelijk.
september 2014 HEEMSCHUT 5