via het bestemmingsplan Nederland is een stedenland bij uitstek. Aangezien het hier om oud erfgoed gaat in een hoge concentratie, kunnen we gerust spreken van uiterst waardevolle cultuurhistorische gebieden. Een goede bescherming is dan ook op zijn plaats. De auteurs doen een voorzet voor zorgvuldiger planologische bescherming. Gebrek aan eenduidigheid BESCHERMING Hugo van Velzen en Marcel van Winsen Delen van de van oorsprong middeleeuwse binnenstad van Amersfoort zijn dichtgeslibd met platte daken. In het nieuwe bestemmingsplan is nadrukkelijk gekozen om aan te sturen op de toepassing van kappen. Sinds 2012 heeft iedere gemeente de wet telijke verplichting om in de bestemmings plannen een beschrijving te geven 'van de wijze waarop met de in het gebied aanwe zige cultuurhistorische waarden reke ning is gehouden'. Deze verplichting houdt niet ook een visie in hoe de gemeente er mee omgaat. Daarmee is bereikt dat cul tuurhistorie in de ruimtelijke planvormings fase gelijkwaardig met andere belangen wordt gewogen. De praktijk laat zien dat veel gemeenten worstelen met deze verplichting. Vaak ligt op een historische binnenstad de status van beschermd stadsgezicht. De beschrij ving hiervan biedt niet altijd goede richtlijnen voor een gebiedsbescherming. Ook bestaat geen overeenstemming over de instrumen ten die voor bescherming en ontwikkeling moeten worden ingezet. Idealiter vormt een gedegen cultuurhistorische inventarisatie de grondslag, maar deze is wettelijk niet ver plicht. Formaten aanpak van de inventarisa ties verschillen en de doorvertaling naar het beschermend bestemmingsplan is niet eens luidend. Dit resulteert in een situatie waarin iedere gemeente op eigen kracht een koers uitzet en prioriteiten stelt, afhankelijk van de aanwezige menskracht en politieke wil. De oorzaak van deze situatie is in eerste instantie gelegen in een gebrek aan cen trale sturing. Deze ontbreekt ook voor de vertaling van cultuurhistorische waarden in de planregels. Fliervoor bestaat weliswaar een nuttige handreiking, maar deze is niet als harde randvoorwaarde vastgelegd. Het gros van de cultuurhistorische inventarisa ties biedt zelf geen handreiking voor een vertaalslag naar de planregels. De afde ling erfgoed van een gemeente lijkt soms nauwelijks betrokken bij het maken van bestemmingsplannen. Het resultaat is uit eindelijk een weinig optimale bescherming. Het begrip 'beschermend bestemmings plan' is eveneens niet vastomlijnd. Het beschermend karakter is in de afgelopen vijftigjaar hoofdzakelijk in de gemeentelijke praktijk ingevuld. Zo kende Utrecht tot 2007 een situatie waarbij voor de noordelijke bin nenstad binnenterreinen volledig konden worden bebouwd, panden worden samen gevoegd en kappen opgehoogd. Daarnaast waren er zeer gedetailleerde bestemmings plannen met optimale bescherming voor de rest van de binnenstad. Beide vormen kon den naast elkaar het predicaat 'bescher mend bestemmingplan' dragen; dit met goedkeuring van de provincie én de rijks overheid. Ook nu nog komen matig bescher mende bestemmingsplannen voor bij waar devolle historische kernen. De nieuwe Wet 20 HEEMSCHUT december 2013

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2013 | | pagina 36