Burgerinitiatieven noodzaak om lokaal erfgoedbeleid te behouden L Hans Vermeer en Karei Loeff 1 De decentralisatie van het omgevingsbeleid, met inbegrip van het monumentenbeleid, heeft lokale bestuurders direct verantwoor delijk gemaakt voor de zorg van het cultureel erfgoed in de eigen gemeente. Kennis van en inzicht over erfgoed behoren meer dan vroeger tot de gemeentelijke verantwoorde lijkheid. Gemeenten staan meer en meer zelf aan het roer als het gaat om ruimtelijke planvorming. Helder beleid en duidelijke regelgeving is nodig om een kader te bieden voor deze ruimtelijke ontwikkelingen, waarin het belang van het aanwezige erfgoed altijd gewogen dient te worden. Veel gemeenten zijn echter onvoldoende toegerust op deze taak. Alle aandacht lijkt uit te gaan naar de procedures rondom de vergunningverlening. Inhoudelijke expertise wordt uitbesteed aan externe adviesbureaus, vaak nog tegen de laagste kosten. Daarmee dreigt erfgoed te worden vergeten en komt de integratie van de zorg voor monumenten in het bouwbeleid van gemeenten in het gedrang. Door de veranderingen in de Wet Ruimtelijke Ordening zijn provinciebesturen niet meer direct betrokken bij inhoudelijke afwegin gen van gemeentelijke ruimtelijke belangen. De provincies hebben weliswaar de moge lijkheid in de provinciale structuurvisies aan te geven welke belangen zij vanuit de provinciale optiek veiliggesteld willen zien. Die visie krijgt echter alleen een directe doorwerking als de belangen in een op de visie gestoelde verordening zijn verankerd. Provincies zijn in het algemeen zeer terug houdend in het gebruiken van deze moge lijkheid. De provincie Limburg bijvoorbeeld heeft er tot nu toe zelfs van afgezien. Heemschut is van mening dat provincies vooral de kleinere gemeenten met kennis en ervaring bij moeten staan om een goede invulling te geven aan hun gewijzigde taken. Het aanbieden van een regionale of provin ciale bouwmeester, het stimuleren van sterke monumenten- en welstandscommis sies (bijvoorbeeld voor het grondgebied van een Nationaal Landschap) zou daarbij van groot nut kunnen zijn. De provincies hebben bovendien per 1 okto ber vorigjaar de taak van de Erfgoedinspectie overgenomen. Daarmee zijn ze direct verant woordelijk voor het toezicht op het gemeen telijk monumentenbeleid. Tot op heden is niet duidelijk hoe de verschillende provincies die taak gaan invullen. Dat het verschillend zal zijn, moge duidelijk zijn. Alles pleit ervoor om te komen tot een Nationale Erfgoedautoriteit, die als onafhankelijk toezichthouder (net als De gemeente Geldrop-Mierlo besloot in oktober 2012 om alle gemeentelijke monumenten te schrappen. Een pand als Hofstraat 2 wordt daarmee vogelvrij. de Voedsel en Warenautoriteit) kan ingrijpen als overheden falen bij de uitvoering van de aan hen opgelegde taken. Met de aanstaande bezuinigingen, die gemeenten hard zullen treffen, zal een toe nemend aantal gemeenten kiezen een zeer beperkte invulling te geven aan de door de wetgever gedecentraliseerde monumenten- taken. Dat maakt dat een helder tegenge luid nodig is. Een nieuwe rol van de pro vincie bij het toezicht op het gemeentelijk monumentenbeleid en druk vanuit burger initiatieven zijn absoluut noodzakelijk om te voorkomen dat slechts procedureel naar de belangen van erfgoed wordt gekeken. Heemschut komt daarom nog dit jaar, mede in het kader van de gemeenteraadsverkie zingen van 2014, met een initiatief om de aandacht voor erfgoed bij gemeenten inzichtelijk te krijgen. maart 2013 HEEMSCHUT 39

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2013 | | pagina 39