r Een kaarsrecht patroon van wegen in Stadskanaal Bonte afwisseling in lintdorp 'Eris veel meer leegstand en de kans dat een ondernemer iets wil beginnen is niet groot' Eric Ie Gras - Een stadswandeling door Stadskanaal, met uitleg over de monumentale bebouwing door een deskundige. Niet het eerste waar je aan denkt als de naam Stadskanaal valt. Lintdorpen zijn toch saai? Niet voor wie over het vooroordeel heenstapt en kijkt naar hoe de plaats vernieuwt en het verleden een plaats geeft. Stadskanaal kent zelfs een bonte Door de gevelindeling en de rechte daklijst heeft dit 19de eeuwse pand een welvarende uitstraling. Foto's: Eric Ie Gras. De wallekant van het kaarsrechte kanaal heeft een recreatievriendelijke inrichting gekregen. Ook de winkelstraat is heringericht. afwisseling van stijlen: Veenkoloniale boerderijen, Art Deeo, villa's uit de jaren dertig, winkelpanden van rond 1960 en zeer recente nieuwbouw. Tijdens een wandeling met stedenbouwkundige Frans Beune kwamen deze kanten van Stadskanaal naar voren. Het is een plaats met 32 kilometer lintbebouwing, een Europees record. Een plaats ook, waar je je als Heemsehutlid kunt verwonderen over oude en nieuwe ontwikkelingen. Kaarsrecht Zelfs met een beperkt gevoel voor richting kun je nauwelijks verkeerd lopen in het oudere deel van Stadskanaal, dat langs het water ligt. Begin in het centrum bij de vernieuwde Euro- brug en wandel vandaar naar het zuidoosten, dus richting Ter Apel. Loop zo ver als je zin hebt, steek dan een brug over en loop terug naar het centrum. Dat centrum is te her kennen aan de misplaatste hoogbouw van 'Het Raethuys' en aan de nieuwe brug, die de vorm van een stadspoort heeft gekregen. Vervolgens wandel je door in de richting van de stad Groningen. Bijvoorbeeld tot het kruis punt met de Stationsstraat, waar je linksaf slaat en het spooremplacement ziet liggen. Daar toont museumspoorlijn STAR tegen woordig gerestaureerd spoorwegmaterieel. In het voormalige station kun je desgewenst een verversing gebruiken. Daarna ga je terug naar het kanaal, steekt het over en slaat rechtsaf richting centrum. Dankzij het kaarsrechte patroon van wegen en vaarten dat de veen- ontginners hier aanlegden, kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. Lelijke Eend Onderweg kom je een grote afwisseling van bouwstijlen tegen en bovendien een menge ling van sociale, economische en stedenbouw kundige problematiek. Neem het leegstaande pand van Garage Vos, datje meteen aan het begin van de wandeling aan je linkerhand ziet en dat een stukje achter de rooilijn ligt. In het kantoortje staat een zwart telefoontoestel met een draaischijf en de ordners liggen wanordelijk door elkaar. Alles zit dik onder het stof; de tijd heeft er stilgestaan. In de werkplaats staan auto's - die intussen oldtimers zijn geworden - te roesten. Een Lelijke Eend, een Simca, een Mercedes. 'Dat is wat er speelt,' zegt Beune. 'Er is veel meer leegstand en de kans dat een ondernemer hier iets wil beginnen, is niet groot.' Langs het water is te zien wat de gemeente onderneemt om het tij te keren. Daar zijn de nieuwe brug en de steigers langs het Stadskanaal, beide ont werpen van Beune, in aanbouw. Het ontwerp van de omringende openbare ruimte is van de ontwerpers BügelHajema, tot voor kort de werkgever van Beune. Hoewel de bouwvakkers nog aan het werk zijn, heeft de 'Knoalster'jeugd al bezit genomen van de bankjes langs het water. Er verschijnen ook terrasjes en Beune hoopt dat die een voorbode zijn van meer levendigheid en bedrijvigheid. Een eindje verderop vertelt een visser dat hij tot voor kort zijn hengel uitgooide in het buiten gebied. 'Dat kan nu vlak bij huis en daar ben ik blij mee.' 26 Heemschut september 2012 Mim

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2012 | | pagina 28