m tuur amuuL bouwscholen ontwikkeld door architecten en bouwbedrijven. Maar succes bleef uit, omdat opdrachtgevers vaak nog allerlei aanpassin gen eisten, waardoor de gebouwen nauwelijks goedkoper waren dan reguliere bouw. Pas in de loop van de jaren zestig werd systeembouw echt een serieus alternatief, omdat gemeenten en schoolbesturen hun krachten bundelden en soms tientallen scholen van één type lieten neerzetten. Interessant Van de 115 Finse scholen die Nederland ooit rijk was, overleefde slechts een beperkt aantal de tand des tijds. Een exact aantal is niet bekend, maar we kunnen er van uitgaan dat er nog rond de tien exemplaren aanwezig zijn. Gemeen ten die nog één of meer Finse scholen binnen hun grenzen hebben staan zijn Amsterdam, Groningen, Leiden, Amersfoort, Apeldoorn en Vlagtwedde (Ter Apelkanaal). De staat van de gebouwen is vaak nog verras send goed en bewijst dat eenvoudige houten systeembouw, mits goed onderhouden, veel langer meegaat dan doorgaans wordt aange nomen. Ook de waardering voor Finse scholen is in loop der tijd aanzienlijk gewijzigd. Wat ooit als noodzakelijk kwaad werd gezien, wordt nu alom als cultuurhistorisch waardevol en esthetisch interessant beschouwd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat nagenoeg alle Finse scholen die gespaard zijn gebleven een beschermde status hebben gekregen. Zodoende werd het symbool van tijdelijkheid alsnog een monument met eeuwigheidswaarde. H. de Man is architectuurhistoricus te Zuid- wolde (Dr.) en gespecialiseerd in scholenbouw School aan de Troelstralaan in Groningen. Kleuterschool in Groningen. Foto's archief Jaap Wilhelm iH H ii »|j H fu H BB Speelkwartier op de Finse school in de jaren vijftig. mei 2012 Fleemschut 21 ■sav

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2012 | | pagina 23