Restauratie Vier jaar diepgravend onderzoek naar kleurgebruik in Sleutelstad Monique Roseher - Grachtengroen en roomwit, het is een vertrouwde kleurcombinatie op oude gevels. Onze binnensteden lagen er in het verleden echter veel kleurrijker bij. Dat blijkt uit onderzoeken door Vereniging Hendrick de Keyser, gemeenten als Dordrecht en Harderwijk en nu het kleurenonderzoek van vier jaar in Leiden. Met een speciale subsidie zijn al meer dan 150 gevels geschilderd in historische kleuren als Poortenrood, Burchtsteen en Leidsgeel. Geel behoorde vroeger tot de populaire kleuren in Leiden INZICHT GEVEN IN HET HISTORISCHE kleurgebruik op gevels en dit palet vervolgens weer terugbrengen in het stadsbeeld. Dat is het doel van het in 2007 gestarte Leidse kleuren- project. Het werd een boeiende speurtocht. Welke kleuren genoten de voorkeur? Is er een verband tussen kleurkeuze en bouwstijl? En kun je wel spreken van een typisch Leids kleurenpalet? Inmiddels zijn ruim 220 panden onderzocht en meer dan 150 gevels in histo rische kleuren geschilderd. De monumentale binnenstad van Leiden komt zo letterlijk steeds beter uit de verf. Contrasten Het kleurenpalet van de gebouwde omgeving werd vroeger vooral bepaald door de gebruikte bouwmaterialen: baksteen, hout en natuur steen. Was een gewenst bouwmateriaal te kostbaar, dan kwam de verfkwast goed van pas om het te imiteren. Maar de kwast werd voornamelijk gehanteerd voor het beschermen en accentueren van bepaalde arehiteetuuron- derdelen. De kleurstelling werd dus vooral bepaald door architecten en bouwmeesters. Zo lieten zij in de Herstelde kleuren van de jaarsteen van de waag. aanzetstenen, kozijnen, plinten en deuromkade- ringen, koos de schilder grijsbruine en grijs blauwe tinten met gemalen leisteen als basis. m Hollandse Renaissance oranje bakstenen gevels optrekken, waarin de crèmewitte tot gele tinten van zandstenen speklagen, sluit- en aanzet stenen sterk contrasteren. De 18e eeuwse, representatieve gevels geven een heel ander beeld: ingenieus gemetseld in bijna paarsge- tinte baksteen en met zeer dunne voegen ogen zij als één monochroom vlak. Hoofdingangen, gevelbekroningen en kozijnen werden daarin wel geaccentueerd. In de meeste gevallen waren ze van hout, maar beschilderd in natuur stenen tinten. Geel was een populaire kleur in Leiden. Om zandsteen na te bootsen mengde de 'klad schilder' - zoals de huisschilder toen werd genoemd - okergeel met wit tot 'Bentemer cou leur' en 'steengrauw', in allerlei gradaties. Met een beetje okerbruin, zwart of rauwe omber verkreeg je de tint van meer verouderde zand steen. Voor het nabootsen of accentueren van kostbaar hardsteen op bijvoorbeeld sluit- en Het aanbrengen van een houtimitatie op de winkelpui van Aalmarkt 18 in Leiden. Foto Olga van der Klooster Houtimitatie Hout kon ook voor zichzelf spreken. Leiden kende nogal wat huizen met ongeverfde houten luiken, deuren en vensters, beschermd door lijnolie, vernis of beits. In de verf zetten was echter duurzamer. In de 17e, 18e en 19e eeuw komen daarvoor bruine tinten in zwang, om vervolgens in de 20e eeuw weer uit het straat beeld te verdwijnen. Het kleurenonderzoek bracht ook houtimitaties aan het licht, dikwijls toegepast op deuren en winkelpuien. De kwaliteit daarvan varieerde nogal van eenvoudige vormen, waarbij de hout soort niet herkenbaar was, tot bedreven imita ties die niet van echt waren te onderscheiden. In de 19e eeuw vond men houtimitaties vaak mooier dan echt hout. Dit kon zelfs leiden tot eikenhoutimitatie geschilderd op eikenhout! Dit laatste was een doorn in het oog van latere architecten. Zij stonden een 'eerlijk' materiaal gebruik voor, en ageerden daarom fel tegen het imiteren van bouwmaterialen met verf. Veel Leidse gebouwen zijn als gevolg daarvan weer ontdaan van hun pleister- en verflagen. Daarbij 16 Heemschut mei 2012 Mm JS lm HP$d De vergeten kleuren van Leiden

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2012 | | pagina 18