Kleinschalige activiteiten als kantoor of atelier aan huis en ruimtevragende hobby's vinden hier onderdak. Deze schets is van een Vlaamse schuur als bijgebouw voor de woonboerderij van pagina 17. De eigenaren zoeken ruimte voor een dierenartspraktijk. Bij de boerderij hoorde ooit een Vlaamse schuur. Volgens het bestemmingsplan buiten gebied mag hier 100 m2 bijgebouw aanwezig zijn. Er staat al een bakhuisje van 10 m2. Voor een goede vormgeving is dit ontwerp 125 m2 groot, terwijl het dus maar 90 m2 mag zijn. Uit de plattegrond werd een stuk gehaald dat loodrecht omhoog gaat; het traditionele ontwerp is 1 meter hoger dan de 6 meter die het bestemmingsplan toestaat. Dit maakt het onmogelijk om de Vlaamse schuur terug te bouwen. Misschien dat de nieuwe Wet Algemene Bepalingen Omgevings- recht (Wabo) uitkomst biedt: in Brabant is één geval bekend van een afwijkings mogelijkheid via een omgevingsvergunning met ruimtelijke onderbouwing, waarbij de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft. De mogelijkheid van opwaardering tot gemeentelijk monument of cultuurhistorisch waardevol object, doet zich in sterke mate voor bij boerderijen in het buitengebied die met enige aanpassingen te hergebruiken zijn als woonboerderijen, al dan niet met kleinschalige bedrijvigheid. Door een monumentale status van deze woonboerderijen kunnen de eigenaren sinds de 'Verklaring van Tilburg' uit het Jaar van de Boerderij 2003, van voordelen profiteren. Het gaat dan om bewoners die niets met het agrari sche bedrijf te maken hebben. Overigens woont in Noord-Brabant slechts 2 van de agrarische bevolking in een cultuurhistorisch waardevolle, dan wel monumentale boerderij. Splitsing Enerzijds is de agrarische wereld fel tegen de komst van burgers in het buitengebied, ander zijds levert een oude boerderij met een stukje grond zomaar een half miljoen euro op. Dat geldt ook voor een naar de huidige maatstaven onbewoonbaar monument. De Verklaring van Tilburg was niet meer dan een provineiebrede gedoogregeling. Gemeenten hadden hiermee de mogelijkheid particulieren tegemoet te komen door het aantrekkelijk te maken te investeren in een monument. Sinds 2011 is deze regeling wettelijk veran kerd in de Verordening Ruimte, artikel 11.1 lid 3e. Dit maakt de weg vrij voor 'De vestiging of splitsing in meerdere wooneenheden in cultuurhistorisch waardevolle bebouwing, mits deze is gericht op behoud of herstel van de bebouwing'. Dit geldt dus alleen voor het buitengebied, omdat daar de provincie de scepter zwaait. Zo'n splitsing brengt wonen in een fraaie natuurlijke omgeving ook dich terbij voor mensen met een beperkt budget. Volgens de Verklaring van Tilburg kon, in een woonboerderij meer woonruimte worden gecreëerd dan de destijds 550 m3 en thans 750 m3 die in het bestemmingsplan buitengebied worden genoemd. In de nieuwe Verordening Ruimte wordt dit niet genoemd. Waarschijn lijk om als terugtrekkende overheid meer aan de gemeenten zelf over te laten. Wanneer gemeenten in hun bestemmingsplannen en monumentenbeleid het laten bewonen en splitsen van de boerderijen faeiliteren, dan zal dat grote voordelen hebben voor de instand houding van ons culturele erfgoed en land schap. Voordelen Dat een boerderij als rijks- of gemeentelijk monument, dan wel met de status cultuurhis torisch waardevol, in zijn geheel mag worden bewoond (en dus niet valt onder de bestem mingsplanbepaling dat niet meer dan 750 m3 als woning in gebruik mag zijn) is afhankelijk van de regels in elke afzonderlijke gemeente. Wanneer een gemeente hart heeft voor haar inwoners en voor het culturele erfgoed en het landschap, zal zij in haar bestemmings plannen faciliteiten opnemen die het voor bewoners aantrekkelijk maken om de boerderij als erfgoed in stand te houden. Dit heeft grote voordelen voor de revitalisering van het plat teland. Kleinschalige activiteiten als kantoor of atelier aan huis en ruimtevragende hobby's vinden hier onderdak. Stankeirkels rond nog in bedrijf zijnde boerderijen vormen vaak nog een planologische belemmering voor wonen in het buitengebied. De overheid voorkomt zo milieu- klachten van niet-agrarisehe buren. Zeer binnenkort gaat er een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer om vrijkomende boerderijen door anderen dan agrariërs te laten bewonen, zonder dat agrarische bedrijven daarvan nadeel ondervinden. Dit wetsvoorstel maakt de transformatie van het platteland naar meer gemengde functies gemakkelijker. Dit past goed bij het overheidsstreven naar een levendig platteland. Mits er een adequaat monumentenbeleid is, wordt het behoud van ons culturele erfgoed daar uitermate mee gediend. Een ander voordeel van een bijzondere status is, dat bij aanpassing voor hergebruik en restauratie niet hoeft te worden voldaan aan het Bouwbesluit. Dus hoeven deuren niet 2.30 meter hoog te zijn en zijn dakkapellen of erg grote dakvensters op de voormalige koeienstal niet nodig om aan de dagliehtvoorsehriften van een slaapkamer te voldoen. Veegronde Bij grote boerderijen kan die extreme grootte ook een financiële handicap vormen bij aanpas singen. Het vernieuwen van een rieten dak met de afmeting van een half voetbalveld, is een kostenprobleem. Splitsing van dergelijke boerderijen is met volledig behoud van het monumentale karakter voor een gespeciali seerde architect geen probleem. Ondanks de steeds verder terug tredende 16 Heemschut februari 2012

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2012 | | pagina 18