Het Nederlandse volk moest kennis maken met de Bijbelse geschiedenis en het leven van Jezus in het Heilige Land Oosterse koepels Het interieur van de Cenakelkerk, met de gerestaureerde fresco's van Piet Gerrits. Foto Flerman Wesselink Als vanzelfsprekend ontstond gelijktijdig een nieuwe parochie, St. Antonius van Padua, met een eigen kerk. Deze Cenakelkerk uit 1913-1915 is ontworpen door Jan Stuyt. De opvallende kerk met koepel van vijftien meter doorsnede en twee minaretvormige torens is Stuyts meest uitgesproken oosters aandoende gebouw. Stuyt greep terug op de Aya Sofia (of Hagia Sophia) in Istanbul. De kerk wordt geflankeerd door het al even oosters aandoende pelgrimshuis Casa Nova en de pastorie. Gelijktijdig moest gewerkt worden aan een grote, nationale basiliek ter ere van het Heilig Hart. Stuyt maakte verschillende plannen voor dit kolossale gebouw. Door de ligging op de heuvel zou het de wijde omgeving domineren. Uiteindelijk kwam alleen het voorportaal er. Dat fungeert als ingang van het huidige museum. In verval Het geheel heeft te lijden gehad door de tand des tijds en ontkwam niet aan veranderende opvattingen. Het aantal bezoekers bleef afnemen en door achterstallig onderhoud verkeren veel objecten in slechte staat. Een wandeling door het park toont de tamelijk gaaf gebleven, nagebouwde dorpjes en ensembles uit het Heilige Land. Van oorsprong maakten de katholieke pelgrims een tocht in de voetsporen van Christus door het park. Zo zien we de Grot van Bethlehem, het dorpje Nazareth, het huis van de tollenaar en de synagoge. In het laatste deel van Jezus' leven zien we de Hof van Olijven, de Kruisweg, Calvarie, Heilig Graf en de Hemelvaartkoepel. De kunstenaar Piet Gerrits verzorgde de mozaïeken en fresco's. Hij liet zich vooral inspireren door de uit Duitsland afkom stige kunststroming Beuroner Schule. Kennisbron Na de eeuwwisseling bleken de doelstellingen van het bijbels openluchtmuseum achterhaald. Een overkoepelende restauratiestichting en een nieuw museumbestuur brachten uitkomst. Het museum gaat zich oriënteren als levende kennisbron van de oorsprong van de drie grote monotheïstisehe godsdiensten: jodendom, christendom en islam. Vanuit de oorspronke lijke betekenis als katholiek missiepark wordt gezocht naar spirituele raakvlakken met verschillende culturen en lagen in het Midden- Oosten. Het park moet in de toekomst de bezoeker wegwijs maken in actuele, maatschap pelijke en levensbeschouwelijke vraagstukken. Over enkele jaren is de door Suys, Stuyt en Ger rits bedachte 'verwondering' hersteld, binnen een bredere maatschappelijke context dan alleen de katholieke. Visueel sterk refererend aan hun oorspronkelijke bedoelingen, voldoet het park dan aan de nieuwe religieuze uitda gingen van deze eeuw. H. Wesselink is specialist religieus erfgoed en actief voor Heemschut en het Cuypers- genootschap. oktober 2011 Heemschut 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 35