Spoorlijn Die zorg lijkt geheel gerechtvaardigd omdat in dat hoekje nog een ingreep in het land schap plaats zal gaan vinden, als alle plannen doorgaan. In december 2012 wordt de Hanzelijn Lelystad - Zwolle in gebruik genomen. Het is lang geleden dat er zoveel kilometer nieuw spoor ineens in gebruik zal worden genomen. Voor het noorden heeft dat tot gevolg dat de reistijd naar Amsterdam, Schiphol en Den Haag met 20 minuten wordt bekort. De volgende grote uitbreiding van het spoorwegnet is de lijn: Groningen - Drachten - Heerenveen. dat deze route gebruikt zou worden voor de hogesnelheidslijn: van Schiphol via Flevoland naar Heerenveen - Groningen (en Duitsland). Of de spoorlijn er daadwerkelijk gaat komen hangt vooral af of marktpartijen kans zien om komend voorjaar een sluitend kostenplaatje op tafel te leggen voor de bouw, exploitatie en het onderhoud. Schaalvergroting De vierde bedreiging van het landschap wordt gevormd door de schaalvergroting binnen de agrarische sector. Melkveebedrijven bouwen de nadat een omvangrijke uitbreiding van een agrarisch bedrijf op het bouwblok en op grond van het POP wordt toegestaan. Vrijwel alle traditioneel gebouwde Groningse boerderijen zijn in de zomermaanden nauwelijks zichtbaar omdat er een grote windsingel omheen ligt, voor wie het echt goed wil doen: zelfs met een gracht om de kavel van het erf. De provincie is zich wel bewust van de taak om er beter op toe te zien, de voormalige gedepu teerde erkende ook ruiterlijk dat het bij Barn- werd (tussen Den Ham en Saaksum) destijds 'mis was gegaan'. Het landschap wordt daar in hevige mate ontsierd door een enorme loopstal met bijna buitenaardse proporties. Vierverlaten. Het elektriciteitsverdeelcentrum, waar nog een 380 kV-verbinding bij komt, terwijl ook het spoornet hier wordt uitgebreid. Foto Vincent Erdin Nabij Vierverlaten zal deze nieuwe verbinding aftakken van de bestaande spoorlijn Groningen - Zuidhorn - Leeuwarden. De nieuwe spoor lijn gaat rakelings langs de Ecologische Hoofd Structuur rondom het Leekstermeer en zou volgens één van de traeévoorstellen van het dorp Den Horn een vesting maken, afgesloten van de rest van de wereld. De spoorlijn passeert de A-7 om dan aan de zuidzijde gebundeld met die autoweg naar Drachten en Heerenveen te gaan. Vooralsnog wordt de spoorlijn enkel- sporig uitgevoerd. Ooit was het de bedoeling ene grote schuur na de andere. Een bedrijf met 400 melkkoeien begint normaal te worden. Tot medio 1940 was er sprake van een typisch streekgebonden boerderijtype. Dat gold voor vrijwel het hele land: een boerderij in Zeeland, Gelderland of Zuid-Holland ziet er anders uit dan een boerderij in bijvoorbeed het Groningse Oldambt. Door de schaalvergroting verdwijnt dat streekeigene helemaal. Provincie en gemeente zouden oog moeten hebben voor en daadkracht moeten tonen om regels af te dwingen omtrent de inpassing, Wie zijn ogen goed de kost geeft en al een paar jaar observeert zal merken dat de omgeving steeds aan verandering onderhevig is. Een economische impuls kan een belangrijke bijdrage zijn om de regio aantrekkelijk te houden: met infrastructuur, met een vitaal bedrijf. Maar het ongege neerd tonen van lelijke blok kendozen zou verboden moeten worden. Het dient de standaard te zijn om bedrijventerreinen 'in te pakken'. De minister van Infrastructuur is heel optimistisch over het zelfreinigend vermogen van de marktpartijen. Maar juist in deze branche geldt: alles kost geld en zoals Lucebert al schreef: 'alles van waarde is weerloos.' Voor Heemschut is er alle aan leiding om al deze genoemde veranderingen in het landschap in de gaten te houden en aan te blijven sturen op het nakomen van de uitgangs punten in het POP. Groningen moet ook mooi blijven voor de komende generaties. Ook over dertig jaar moeten we de slogan uit 1980 nog steeds kunnen gebruiken: 'Er gaat niets boven Groningen'. V. Erdin is lid van de provinciale commissie Groningen van Heemschut oktober 2011 Heemschut 31

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 33