'Nu pas weet ik wat dat gebouw voorstelt' Uit onderzoek is onder meer gebleken dat veel leerlingen zich bewust zijn van wat cultuurhistorie is Leerlingen geven de informatie thuis door en zijn erg trots op wat ze geleerd hebben Erfgoedonderwijs in de praktijk op Corderius College Trudie de Vries - Het Corderius College in Amersfoort ging afgelopen voorjaar tijdens de projectweek cultureel erfgoed aan de slag met de canonkaart Alles over monumenten. Voor deze projectweek is een op maat lespakket ontwikkeld door Heemschut, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, het Corderius College, Joy Productions en Lud'Arte. MET EEN PROJECTWEEK wilde het Cor derius College haar 700 leerlingen uit de eerste en tweede klas op een positieve wijze in aanraking laten komen met cultureel erfgoed in Amersfoort en hen de waarde daarvan in laten zien. Daarnaast was het doel van de project- week een doorlopende leerlijn erfgoedonder wijs op het Corderius College te ontwikkelen. Voorafgaand aan de projectweek hebben de leerlingen een introductieles gehad, waarbij de canonkaart Alles over monumenten centraal stond. Tijdens deze les werd kennisgemaakt met het begrip cultureel erfgoed en werd geleerd wat cultureel erfgoed is. Tijdens de project- week, die van 9 tot en met 13 mei plaatsvond, besteedden alle leerlingen twee lessen aan het thema cultureel erfgoed. In de eerste les werd een bezoek gebracht aan een monument en de tweede les bood praktische verdieping. Aan de hand van acht modules verdiepten de leerlingen zich in Amersfoorts cultureel erfgoed. Zo hebben zij in de module Monu menten een bezoek gebracht aan de Koppel poort en leerden zij tijdens de verdiepingsles in Museum Flehite over middeleeuwse verdedi gingswerken. Andere modules waren 'erfgoed van de toekomst', 'stedenbouw en planologie', 'archeologie', 'verhalen en mythologie', 'religieus erfgoed', 'wederopbouw' en 'militair erfgoed'. Tot slot presenteerden de leerlingen van het Corderius aan het einde van de projectweek hun bevindingen op school. Meting Om het belang van een doorlopende leerlijn cultureel erfgoed aan te kunnen tonen, is in opdracht van het Corderius College, door Cul tuurhistorisch Adviesbureau Saskia Schrijer een resultaatmeting uitgevoerd. Deze meting, in de vorm van mutiple-choice enquêtes, heeft zowel voorafgaand aan de projectweek als vlak daarna plaatsgevonden. Uit dit onderzoek is onder meer gebleken dat veel leerlingen zich bewust zijn van wat cultuurhistorie is en dat zij het belang rijk vinden dat monumenten behouden worden voor de toekomst. Na de projectweek bleken de leerlingen bovendien meer kennis te hebben opgedaan over cultuurhistorie. Naast de resultaatmeting bleek uit de project boekjes die de leerlingen ingevuld hebben gedu rende deze week, dat het cultureel erfgoed op een positieve wijze door de jongeren werd ontvangen. Annett Jager, cultuurcoördinator van het Corderius College, stelt dat voor leer lingen de hen zo vertrouwde omgeving door meer kennis over het cultureel erfgoed blijvend positief veranderd is. 'We hebben gemerkt aan de reacties van ouders dat leerlingen de informatie thuis doorgeven en erg trots zijn op wat ze geleerd hebben. Bij leerlingen bestaat een grote behoefte aan informatie over hun directe omgeving. Als men deze informatie omzet in een praktische activiteit veranker je dat bij de leerlingen in een blijvende positieve verandering'. Enkele opmerkingen van leerlingen: 'Daar rij ik al jaren langs en nu pas weet ik wat dat gebouw voorstelt. Dat weten mijn ouders ook niet'. 'Vet cool, zo'n schoorsteen midden in je woonkamer, kan je verstoppertje in spelen'. 'Zelf landmeten is veel leuker dan op Google Earth kijken'. oktober 2011 Heemschut 21

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 23