'Nu pas weet ik wat
dat gebouw voorstelt'
Uit onderzoek is onder meer
gebleken dat veel leerlingen
zich bewust zijn van wat
cultuurhistorie is
Leerlingen geven de informatie
thuis door en zijn erg trots op
wat ze geleerd hebben
Erfgoedonderwijs in de praktijk op Corderius College
Trudie de Vries - Het Corderius College in Amersfoort ging afgelopen
voorjaar tijdens de projectweek cultureel erfgoed aan de slag met de
canonkaart Alles over monumenten. Voor deze projectweek is een op
maat lespakket ontwikkeld door Heemschut, de Rijksdienst voor het
Cultureel Erfgoed, het Corderius College, Joy Productions en Lud'Arte.
MET EEN PROJECTWEEK wilde het Cor
derius College haar 700 leerlingen uit de
eerste en tweede klas op een positieve wijze in
aanraking laten komen met cultureel erfgoed in
Amersfoort en hen de waarde daarvan in laten
zien. Daarnaast was het doel van de project-
week een doorlopende leerlijn erfgoedonder
wijs op het Corderius College te ontwikkelen.
Voorafgaand aan de projectweek hebben de
leerlingen een introductieles gehad, waarbij de
canonkaart Alles over monumenten centraal
stond. Tijdens deze les werd kennisgemaakt met
het begrip cultureel erfgoed en werd geleerd
wat cultureel erfgoed is. Tijdens de project-
week, die van 9 tot en met 13 mei plaatsvond,
besteedden alle leerlingen twee lessen aan het
thema cultureel erfgoed. In de eerste les werd
een bezoek gebracht aan een monument en de
tweede les bood praktische verdieping.
Aan de hand van acht modules verdiepten
de leerlingen zich in Amersfoorts cultureel
erfgoed. Zo hebben zij in de module Monu
menten een bezoek gebracht aan de Koppel
poort en leerden zij tijdens de verdiepingsles in
Museum Flehite over middeleeuwse verdedi
gingswerken. Andere modules waren 'erfgoed
van de toekomst', 'stedenbouw en planologie',
'archeologie', 'verhalen en mythologie', 'religieus
erfgoed', 'wederopbouw' en 'militair erfgoed'.
Tot slot presenteerden de leerlingen van het
Corderius aan het einde van de projectweek hun
bevindingen op school.
Meting
Om het belang van een doorlopende leerlijn
cultureel erfgoed aan te kunnen tonen, is in
opdracht van het Corderius College, door Cul
tuurhistorisch Adviesbureau Saskia Schrijer een
resultaatmeting uitgevoerd. Deze meting, in de
vorm van mutiple-choice enquêtes, heeft zowel
voorafgaand aan de projectweek als vlak daarna
plaatsgevonden. Uit dit onderzoek is onder meer
gebleken dat veel leerlingen zich bewust zijn
van wat cultuurhistorie is en dat zij het belang
rijk vinden dat monumenten behouden worden
voor de toekomst. Na de projectweek bleken
de leerlingen bovendien meer kennis te hebben
opgedaan over cultuurhistorie.
Naast de resultaatmeting bleek uit de project
boekjes die de leerlingen ingevuld hebben gedu
rende deze week, dat het cultureel erfgoed
op een positieve wijze door de jongeren werd
ontvangen. Annett Jager, cultuurcoördinator
van het Corderius College, stelt dat voor leer
lingen de hen zo vertrouwde omgeving door
meer kennis over het cultureel erfgoed blijvend
positief veranderd is. 'We hebben gemerkt
aan de reacties van ouders dat leerlingen de
informatie thuis doorgeven en erg trots zijn op
wat ze geleerd hebben. Bij leerlingen bestaat
een grote behoefte aan informatie over hun
directe omgeving. Als men deze informatie
omzet in een praktische activiteit veranker je
dat bij de leerlingen in een blijvende positieve
verandering'.
Enkele opmerkingen van leerlingen: 'Daar rij
ik al jaren langs en nu pas weet ik wat dat
gebouw voorstelt. Dat weten mijn ouders ook
niet'. 'Vet cool, zo'n schoorsteen midden in je
woonkamer, kan je verstoppertje in spelen'.
'Zelf landmeten is veel leuker dan op Google
Earth kijken'.
oktober 2011 Heemschut 21