MonumentenReeks brengt erfgoed in de klas Met de MonumentenReeks maak je op een overzichtelijke en praktische wijze kennis met het erfgoed in de omgeving Met eanonkaarten het cultureel erfgoed ontdekken en leren waarderen Foto's Henk Snaterse Trudie de Vries - Om ons cultureel erfgoed ook voor de komende gene raties veilig te stellen, is het van belang dat jongeren het cultureel erfgoed om hen heen kennen, zodat zij dit leren waarderen. Vanuit deze gedachte hebben Erfgoedvereniging Heemschut en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, in samenwerking met Joy Productions BV, de Monumenten- Reeks ontwikkeld voor het basis- en voortgezet onderwijs. IN DE MONUMENTENREEKS zijn tot nu toe de eanonkaarten Alles over monumenten en Alles over buitenplaatsen verschenen. De eanonkaart Alles over monumenten is een algemene kaart en geeft antwoord op vragen die bij leerlingen spelen. 'Wat is een monu ment?' 'Wat voor soorten monumenten zijn er eigenlijk?' 'Hoe herken ik bouwstijlen?' 'En wat is een cultuurlandschap?' De tweede eanonkaart, Alles over buiten plaatsen, is specifiek toegespitst op één type erfgoed, namelijk buitenplaatsen. Deze eanon kaart geeft antwoord op vragen over het rijke leven buiten de stad. 'Wat is een buitenplaats?' 'Wie bouwde ze?' 'Hoe werd er gewoond?' 'Waar zijn ze te vinden?' Met behulp van de MonumentenReeks maken leerlingen op een overzichtelijke en zeer praktische wijze kennis met het erfgoed in hun eigen omgeving. Naast de aansluiting op de kerndoelen van het onderwijs sluit de reeks ook naadloos aan op de canon van Nederland. Hier door wordt er gericht aan een aantal belang rijke onderwerpen uit de Nederlandse geschie denis gewerkt. Om de inhoud van de canon van Nederland over te dragen hanteren de eanonkaarten een drie-lessen-opzet. Deze drie lessen zorgen voor een volwaardig leerproces. In de eerste les wordt kennis geleverd over het specifieke onderwerp van de eanonkaart. In de tweede les staat het bezoek aan een monument centraal. Leerlingen gaan met de eanonkaart en gerichte kijkwijzers op pad en beleven het erfgoed ter plaatse. De derde les is gericht op reflectie. Aan de leerlingen wordt gevraagd wat zij geleerd hebben en tevens wordt er een reflectie-opdracht uitgevoerd. Deze opzet zorgt ervoor dat er een kant-en klaar lespakket ligt, waar scholen in het basis- en voortgezet onderwijs direct mee van start kunnen gaan. Naast het kant-en-klaar lespakket kunnen scholen natuurlijk ook zelf een lesopzet rond de eanonkaarten ontwikkelen. De hierna volgende voorbeeldprojecten laten zien welke mogelijkheden de eanonkaarten zoal bieden. 20 Heemschut oktober 2011 i_ - /~~,f^ gglllltg J$ i*»Tlir- - «öKS»»CO iSm&CöHSÖ^'0o ,r~~-r-~ J|pft ,3 «4^0 '3«-d .~~~~-. - .-.^. ,.^aSS»"2SI

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 22