MonumentenReeks brengt
erfgoed in de klas
Met de MonumentenReeks
maak je op een overzichtelijke
en praktische wijze kennis met
het erfgoed in de omgeving
Met eanonkaarten het cultureel erfgoed ontdekken en leren waarderen
Foto's Henk Snaterse
Trudie de Vries - Om ons cultureel
erfgoed ook voor de komende gene
raties veilig te stellen, is het van
belang dat jongeren het cultureel
erfgoed om hen heen kennen,
zodat zij dit leren waarderen.
Vanuit deze gedachte hebben
Erfgoedvereniging Heemschut en
de Rijksdienst voor het Cultureel
Erfgoed, in samenwerking met Joy
Productions BV, de Monumenten-
Reeks ontwikkeld voor het basis-
en voortgezet onderwijs.
IN DE MONUMENTENREEKS zijn tot nu toe
de eanonkaarten Alles over monumenten
en Alles over buitenplaatsen verschenen. De
eanonkaart Alles over monumenten is een
algemene kaart en geeft antwoord op vragen
die bij leerlingen spelen. 'Wat is een monu
ment?' 'Wat voor soorten monumenten zijn er
eigenlijk?' 'Hoe herken ik bouwstijlen?' 'En wat
is een cultuurlandschap?'
De tweede eanonkaart, Alles over buiten
plaatsen, is specifiek toegespitst op één type
erfgoed, namelijk buitenplaatsen. Deze eanon
kaart geeft antwoord op vragen over het rijke
leven buiten de stad. 'Wat is een buitenplaats?'
'Wie bouwde ze?' 'Hoe werd er gewoond?'
'Waar zijn ze te vinden?'
Met behulp van de MonumentenReeks maken
leerlingen op een overzichtelijke en zeer
praktische wijze kennis met het erfgoed in hun
eigen omgeving. Naast de aansluiting op de
kerndoelen van het onderwijs sluit de reeks ook
naadloos aan op de canon van Nederland. Hier
door wordt er gericht aan een aantal belang
rijke onderwerpen uit de Nederlandse geschie
denis gewerkt. Om de inhoud van de canon
van Nederland over te dragen hanteren de
eanonkaarten een drie-lessen-opzet. Deze drie
lessen zorgen voor een volwaardig leerproces.
In de eerste les wordt kennis geleverd over het
specifieke onderwerp van de eanonkaart. In de
tweede les staat het bezoek aan een monument
centraal. Leerlingen gaan met de eanonkaart
en gerichte kijkwijzers op pad en beleven het
erfgoed ter plaatse. De derde les is gericht op
reflectie. Aan de leerlingen wordt gevraagd
wat zij geleerd hebben en tevens wordt er een
reflectie-opdracht uitgevoerd.
Deze opzet zorgt ervoor dat er een kant-en
klaar lespakket ligt, waar scholen in het basis-
en voortgezet onderwijs direct mee van start
kunnen gaan. Naast het kant-en-klaar lespakket
kunnen scholen natuurlijk ook zelf een lesopzet
rond de eanonkaarten ontwikkelen. De hierna
volgende voorbeeldprojecten laten zien welke
mogelijkheden de eanonkaarten zoal bieden.
20 Heemschut oktober 2011
i_ - /~~,f^
gglllltg
J$ i*»Tlir- - «öKS»»CO iSm&CöHSÖ^'0o
,r~~-r-~ J|pft ,3 «4^0 '3«-d
.~~~~-. - .-.^. ,.^aSS»"2SI