De recessie laat zich voelen: het merendeel van de subsidieverzoeken wordt afgewezen burger, die de zaak heeft aangekaart. Zij legt zich niet bij deze conclusie neer en slaat samen met enkele andere wijkbewoners alarm: 'Het is naoorlogse kunst en daarom heel bijzonder. Het gaat me ook aan het hart dat zoiets vernietigd wordt. Er is al zoveel onnodig gesloopt in Breda.' De namen van de kunstenaars Piet Buijs (Breda 1928) en Fons Neijens (Teteringen 1921 - Breda 1984) worden achterhaald. Buijs behoort tot de eerste lichting studenten die is afgestudeerd aan de Academie Sint Joost. Neijens is docent en korte tijd directeur van genoemde Academie geweest. Terwijl er van Buijs nog meer dere werken in Breda te vinden zijn, is het werk van Neijens zeldzaam. De wandplastiek van 'Heuvel 100' met als titel 'Levens boom' is het enige in Breda van zijn hand. Betekenis In opdracht van de gemeente Breda schrijft Drs. Erik Luermans, adviseur van het Brabants Ken niscentrum Kunst en Cultuur (BKKC), een rapport over de kunstenaars en de betreffende werken in 'Heuvel 100'. Luermans stelt dat de weder- opbouwkunst vooral monumentaal van karakter is: wandschilderingen, wand mozaïeken, glas-in-loodramen, reliëfs in baksteen, metaal of beton of in een combinatie van materialen. Deze monumentale kunst is in zekere zin een sociale kunst en de waardering ervoor betreft niet alleen het object maar ook de context waarin het kunstwerk de reden van zijn ontstaan vond. De conclusie van Luermans is dat heel veel wederopbouwkunst in een rap tempo verloren gaat en dat de drie 'Bredase' kunstwerken meer dan de moeite waard zzijn om gered, gerestaureerd en herplaatst te worden. Bovendien staan Buijs en Neijens ver meld in het register van belangrijke kunstenaars uit deze periode, opgesteld door het Instituut Collectie Nederland, tegenwoordig Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Herplaatsing De wijkraad Heuvel en Heemschut weten de gemeente Breda en woningcorporatie Lauren- tius ervan te overtuigen dat de drie werken gespaard moeten blijven en elders in de wijk een nieuwe bestemming dienen te krijgen. De ervaring leert dat plaatsing in nieuwbouw een relatief goedkope oplossing is, omdat als de architecten meewerken geen extra Voor het restaureren en herplaatsen van dit glasmozaïek van Piet Buijs wordt nog naar financiering gezocht. voorzieningen behoeven te worden getroffen. Art Conservation in Vlaardingen, een bedrijf gespecialiseerd in het uitnemen, restaureren en herplaatsen van kunstwerken, wordt ingescha keld. Het bedrijf kan beschikken over restaura toren van verschillende disciplines. Na overleg met de gemeente en Laurentius haalt Art Conservation de drie kunstwerken uit 'Heuvel 100' en slaat ze op. Vervolgens vragen wijkraad en Heemschut subsidie aan bij verschillende instanties om de kunstwerken geres taureerd en herplaatst te krijgen. De recessie laat zich voelen: het merendeel van de subsidieverzoeken wordt afgewezen. Rabo bank Prinsenbeek verklaart zich echter bereid het kunstwerk van Fons Neijens te adopteren, zodat het na restauratie op een andere locatie in de wijk Heuvel voor de bewoners bewaard blijft. Woningcorporatie Laurentius ontfermt zich over het kerami sche werk van Piet Buijs. Er wordt nu nog gezocht naar financiële middelen voor de restauratie en herplaatsing van het glasmozaïek van Piet Buijs. De wijkraad Heuvel en Heemschut hebben een voorkeur voor herplaat sing van de kunstwerken in een multi functionele accommodatie binnen de wijk. Hier wordt nog steeds met Breda over onderhandeld. Indien alles goed verloopt, zijn de kunst werken ruim een jaar na het alarm van Van Olphen, uitgenomen, gerestaureerd en terug geplaatst. J. Jacobs is Technisch Adviseur van de provin ciale commissie Zeeland van Heemschut. oktober 2011 Heemschut 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 15