De recessie laat zich
voelen: het merendeel
van de subsidieverzoeken
wordt afgewezen
burger, die de zaak heeft aangekaart.
Zij legt zich niet bij deze conclusie neer en
slaat samen met enkele andere wijkbewoners
alarm: 'Het is naoorlogse kunst en daarom heel
bijzonder. Het gaat me ook aan het hart dat
zoiets vernietigd wordt. Er is al zoveel onnodig
gesloopt in Breda.'
De namen van de kunstenaars Piet Buijs (Breda
1928) en Fons Neijens (Teteringen 1921 - Breda
1984) worden achterhaald. Buijs behoort tot de
eerste lichting studenten die is afgestudeerd
aan de Academie Sint Joost. Neijens is docent
en korte tijd directeur van genoemde
Academie geweest. Terwijl
er van Buijs nog meer
dere werken in Breda te
vinden zijn, is het werk
van Neijens zeldzaam. De
wandplastiek van 'Heuvel
100' met als titel 'Levens
boom' is het enige in Breda
van zijn hand.
Betekenis
In opdracht van de gemeente
Breda schrijft Drs. Erik Luermans,
adviseur van het Brabants Ken
niscentrum Kunst en Cultuur (BKKC),
een rapport over de kunstenaars en
de betreffende werken in 'Heuvel
100'. Luermans stelt dat de weder-
opbouwkunst vooral monumentaal
van karakter is: wandschilderingen,
wand mozaïeken, glas-in-loodramen,
reliëfs in baksteen, metaal of beton of
in een combinatie van materialen. Deze
monumentale kunst is in zekere zin een
sociale kunst en de waardering ervoor
betreft niet alleen het object maar
ook de context waarin het kunstwerk
de reden van zijn ontstaan vond. De
conclusie van Luermans is dat heel veel
wederopbouwkunst in een rap tempo
verloren gaat en dat de drie 'Bredase'
kunstwerken meer dan de moeite waard
zzijn om gered, gerestaureerd en herplaatst te
worden. Bovendien staan Buijs en Neijens ver
meld in het register van belangrijke kunstenaars
uit deze periode, opgesteld door het Instituut
Collectie Nederland, tegenwoordig Rijksdienst
voor Cultureel Erfgoed.
Herplaatsing
De wijkraad Heuvel en Heemschut weten de
gemeente Breda en woningcorporatie Lauren-
tius ervan te overtuigen dat de drie werken
gespaard moeten blijven en elders in de wijk
een nieuwe bestemming dienen te krijgen.
De ervaring leert dat plaatsing in nieuwbouw
een relatief goedkope oplossing is, omdat als de
architecten meewerken
geen extra
Voor het restaureren en herplaatsen
van dit glasmozaïek van Piet Buijs
wordt nog naar financiering gezocht.
voorzieningen behoeven te worden getroffen.
Art Conservation in Vlaardingen, een bedrijf
gespecialiseerd in het uitnemen, restaureren en
herplaatsen van kunstwerken, wordt ingescha
keld. Het bedrijf kan beschikken over restaura
toren van verschillende disciplines. Na overleg
met de gemeente en Laurentius haalt Art
Conservation de drie kunstwerken uit 'Heuvel
100' en slaat ze op. Vervolgens vragen
wijkraad en Heemschut subsidie
aan bij verschillende instanties
om de kunstwerken geres
taureerd en herplaatst te
krijgen. De recessie laat
zich voelen: het merendeel
van de subsidieverzoeken
wordt afgewezen. Rabo
bank Prinsenbeek verklaart
zich echter bereid het kunstwerk
van Fons Neijens te adopteren,
zodat het na restauratie op een
andere locatie in de wijk Heuvel
voor de bewoners bewaard blijft.
Woningcorporatie Laurentius
ontfermt zich over het kerami
sche werk van Piet Buijs. Er wordt
nu nog gezocht naar financiële
middelen voor de restauratie en
herplaatsing van het glasmozaïek
van Piet Buijs.
De wijkraad Heuvel en Heemschut
hebben een voorkeur voor herplaat
sing van de kunstwerken in een multi
functionele accommodatie binnen de
wijk. Hier wordt nog steeds met Breda
over onderhandeld.
Indien alles goed verloopt, zijn de kunst
werken ruim een jaar na het alarm van Van
Olphen, uitgenomen, gerestaureerd en terug
geplaatst.
J. Jacobs is Technisch Adviseur van de provin
ciale commissie Zeeland van Heemschut.
oktober 2011 Heemschut 13