Berichten
Groningen
wordt museum
Restauratie: station
f
Friesland
Inzetten op industrieel erfgoed
w
Mmü»
Balk, Friesland. De zuivel
fabriek is tegenwoordig
een Bed Ft Breakfast.
Foto Marcel Overbeek
Zuidbroek - De afgelopen jaren is er door
bestuur en vrijwilligers van het Noord-Neder
lands Trein Ft Tram Museum (NNTTM) hard
gewerkt aan de restauratie van het gesloten
station Zuidbroek. Het station, gebouwd
volgens een standaardontwerp van de Staats
Spoorwegen, werd in 1958 verbouwd door de
NS, waarbij de bovenverdieping en de zijvleu
gels werden gesloopt. In 2000 wilde NS ook het
laatste restant van het stationsgebouw slopen,
maar het sloopplan werd ingetrokken en het
vervallen stationsgebouw werd gehuurd door
de NNTTM.
Zuidbroek. Er wordt hard gewerkt aan het herstel.
Deze stichting stelt zich ten doel het stations
gebouw in de oude staat te herstellen en er een
museum in te vestigen, gewijd aan de spoor
weggeschiedenis van Noord-Nederland. In 2006
werd het gebouw voor het symbolische bedrag
van 1 euro overgenomen van de gemeente
Menterwolde. Sindsdien wordt met een aantal
vrijwilligers door de NNTTM hard gewerkt aan
het herstel. In 2010 kon het hoogtepunt van de
restauratie worden gevierd, met de herbouw
van de bovenverdieping en de beide zijvleugels.
De verwachting is dat het stationsgebouw
eind dit jaar helemaal in de oude staat zal zijn
teruggebracht.
Joure - Veel Industrieel erfgoed in Friesland,
waaronder zuivelfabrieken, is door sloop
verloren gegaan. Om aandacht te besteden aan
dit onderwerp organiseerde het Atelier Fryslan
op 24 mei een symposium met als thema het
behoud van industrieel erfgoed in Friesland.
Er werden in de voormalige fabriek van Douwe
Egberts in Joure tijdens dit symposium presen
taties gehouden en discussies gevoerd, vooraf
gegaan door een rondleiding door het gebouw.
De avond zelf stond in het teken van de
urgentie van de behoudopgave. Van de ooit 130
zuivelfabrieken in de provincie zijn er nog geen
tien over. Voor het na-oorlogse erfgoed doemt
intussen ook een opgave op. Spreker Peter de
Ruyter schetste de kern van de opgave aan de
hand van de ontwikkeling van de bedrijvigheid.
Die veranderde in Fryslan van watergerelateerd
naar (snel)weggerelateerd. Juist de relatie van
het erfgoed met de plek, de sociale betekenis
ervan en het landschappelijke netwerk kan
inspiratie opleveren voor een transformatie.
Anno van der Broek van stichting DBF, het
kenniscentrum voor leefbaarheidsprojecten in
Noord-Nederland, sprak over de mogelijkheden
van het herbestemmen van industrieel erfgoed
met als voorwaarde dat leefbaarheid voorop
staat. Architect Bert Dirrix (diederendirrix) liet
aan de belangstellenden zien dat industrieel
erfgoed soms juist enige mate van vervreem
ding nodig heeft om weer een plek voor inspi
ratie te worden. Ook werd benadrukt dat het
herbestemmen of transformeren van industrieel
erfgoed niet gaat om perfectie maar juist om
het continu veranderen, het onaffe als essentie
van de industriële architectuur en de plek.
De zuivelfabrieken in Burgum en Oudega zijn
voorbeelden van panden die nog overeind
staan, maar waarbij voor het voortbestaan
moet worden gevreesd. Buiten de zuivelfa
brieken zijn er ook nog andere fabrieken en
scheepswerven uit het begin van de vorige
eeuw die verpauperen en die dringend her
steld moeten worden. In het onlangs gesloten
coalitie-akkoord hebben gedeputeerde staten
van de provincie Friesland zich gecommitteerd
aan het behoud van industrieel erfgoed in de
provincie. Atelier Fryslan wil dat de provincie nu
gericht beleid ontwikkelt voor het behoud van
dit soort markante gebouwen. Een probleem is
vaak het vinden van een nuttige vorm van her
bestemming voor de oude fabrieken. Een oplos
sing is soms het bundelen van verschillende
functies of bedrijven, zonodig in combinatie
met een nieuwbouwproject.
42 Industria augustus 2011
Nil